Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kondenserad mjölk

  • Sweetheart_87_ 11 oktober 2008

    Är det någon som har något tips på vad man kan göra på den? Har massa sånna på jobbet men vet inte riktigt vad man använder dem till... Tacksam för alla tips och recept

  • AnnoMundi 11 oktober 2008

    Finns massor med goda recept på cheesecake där man använder kondencerad mjölk. :)

  • Smulpajen 11 oktober 2008

    I andra länder använder man den mycket till bak. Tyvärr har jag inga recept.:'(

  • redd 12 oktober 2008

    Efter att ha googlat det verkar det vara så att man gör en kola sås genom att koka den oöppnade burken i 3timmar, används på efterrätter vad jag kan utläsa.

    Antar att man kan använda det som sötningsmedel till det mesta.
    Rimligen borde det vara en massa laktos (mjölksocker) i den så det kan vara smart att informera gästerna om det. Det finns ju ganska många som får problem med magen av laktos och att då bjuda på det i koncentrerad form.. .. Nå.

  • jas65 12 oktober 2008

    Hej jag har ett gott recept på fruktcoctail på min sida, skall pröva med att länka den
    [recept4835]recept
    mvh
    Anders

  • Linlock 12 oktober 2008

    Min kompis från vietnam brukar bjuda på sött, iskallt kaffe med kondenserad mjölk, kallt starkt kaffe och isbitar. Gott på sommaren men väldigt sött.
    Här är ett recept på en paj:

    Key Lime Pie
    Botten:
    300 g digestivekex
    100 g smält smör
    1 msk vaniljsocker
    1 tsk kanel
    2 msk socker
    Fyllning:
    4 äggulor
    1 burk kondenserad mjölk
    1 dl färsk limejuice

    Sätt ugnen på 200 g. Mixa ihop botten ingredienserna och tryck ut massan i en form med löstagbara kanter. Grädda i ca 5 min. Rör ihop äggulorna och mjölken. Tillsätt därefter limejuice försiktigt. Fyllpajskalet och låt stå kallt över natten. Dekorera med bär, choklad eller lime!

  • majamia 12 oktober 2008

    Detta kan kanske vara något??

  • SDMaya 12 oktober 2008

    Detta receptet har jag testat och det var jätte gott och uppskattat av hela familjen.

    [recept] 18518[/recept]

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.