Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Korgar av havreflarn...

  • miia69 30 december 2010

    Ja, hur får man till dessa... Har försökt med ett antal glas, skålar och andra i mitt tycke lämpliga föremål - men inte får jag till några tjusiga korgar *ilsk*. Så nu behöver jag lite tips & råd... Har själv funderingar rörande tex storlek, ugnstemp, extra mjöl, tid i ugn/kylning. Så ös på, kommer nog testa det mesta!!

  • miia69 31 december 2010

    *puffar*

  • segerwitch 31 december 2010

    Hittade dessa på alltommat.
    HAVREFLARNSKORGAR MED BÄR

    Knäckiga havreflarn som böjs till korgar över glas. Fylls med grädde eller vaniljkräm och massor med bär!

    150 g smör

    2 dl strösocker

    1/2 dl ljus sirap

    1/2 dl vispgrädde

    2 dl havregryn

    2 dl vetemjöl

    1/2 tsk bakpulver

    1 msk vaniljsocker

    Smält smöret i en kastrull. Tillsätt alla ingredienser och blanda väl.

    Klicka ut klickar på smord plåt eller på bakplåtspapper med långt mellanrum, flarnen flyter ut!

    Grädda på 200° och mitt i ugnen ca 5 minuter.

    Lossa från plåten ganska genast och böj flarnen över glas. Låt svalna och fyll med massor av grädde och färska bär!
    Lycka till!





    --------------------------------------------------------------------------------

  • miia69 31 december 2010

    jepp - har använt det receptet & det var jättegott! Mitt problem är av mer praktisk art - HUR man får formarna bra... Men tack iaf!

  • Erajscha 31 december 2010

    Vad är det som händer då? Böjer de sig inte? Knäcks de?

  • miia69 31 december 2010

    Knäcks... Har iofs börjat komma på efter ett otal försök (barnen uppskattar dock trasorna). Framför allt har jag svårt att hitta en passande form. Favorit just nu är att lägga flarnet INUTI en liten barnmatskål från ikea.
    Har kommit fram till följande genom trial/error:
    * barnmatskål från ikea
    * liite högre temp ca 225
    * göra MAX 3 åt gången för att hinna få över i skålen

    Sista delen är att hitta precis lagom storlek... Men nu har jag iaf 8 st som är acceptabla! Nästa gång kommer det bli kanon. Nu ska jag bara få till den vita chokladmoussen med saffran, fast det får bli efter barnens lunch!

  • Erajscha 31 december 2010

    Jag skulle säga mer sirap i då.. så de blir segare när de är varma... mer mjöl gör de bara sprödare...

  • miia69 31 december 2010

    tack!
    ska testa det på nästa laddning...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.