Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kronfågels problem med glasbitar i kycklingköttet - Har någon drabbats?

  • Williamsmamma 30 mars 2009

    Läser just nu på Aftonbladets hemsida att det har hittats glas i Coops X-tra fryst kycklingfilè och den tillverkas i Tyskland av Wiesenhof, som inte har nå't med Kronfågel att göra... :( Undrar var detta ska sluta?

  • popik 31 mars 2009

    Jag köpte guldfågelns 2-kilos paket med kycklingfileér och har använt dem tre gånger och inga problem, inte en endaste glasbit.

  • Jessika 31 mars 2009

    Skrivet av Williamsmamma den 30 mar 2009

    Läser just nu på Aftonbladets hemsida att det har hittats glas i Coops X-tra fryst kycklingfilè och den tillverkas i Tyskland av Wiesenhof, som inte har nå't med Kronfågel att göra... :( Undrar var detta ska sluta?



    Enl nyheterna i går kväll så var denna kyckling från en av Kronfågels fabriker. Undrar vad som stämmer?:(

  • Molgan 31 mars 2009

    Lite börjar man tvivla allt om man törs äta kyckling eller inte. Är det små eller stora bitar av glas? Räcker det att skära kycklingen i mindre bitar, eller ? Nog har man blivit lite nojig.

  • tankgirlie 31 mars 2009

    Jag har inte fått glas i min klyckling men blev ordentligt matförgiftad efter att ha ätit kronfågels färska hela kyckling. Det var inget utgånget datum och jag grillade den i ugnen på 175 grader i nästan 2 timmar så den var ordentligttillagad men sjuk blev jag ändå så nått fel var det på den !

  • K_arolin 31 mars 2009

    Så tråkig hela historian! hoppas det reder ut sig snart! man blir ju allt lite nojjig...

  • Kicki8 31 mars 2009

    Jag lämnade tillbaka ett paket kronfågel lycklingfiléer igår inget kvitto krävdes.
    Men har en förp 2kg guldfågeln i frysen. Jag änrdar nog min matsedel för veckan och den får ligga där tills vidare.Känns obehagligt äta kyckling nu.

  • bakjouren 31 mars 2009

    Kan inte fatta hur det går till. I färsk kyckling är ju en sak, men hur får dom den i den frysta kycklingen ,om det är veganer menar jag. Idag ska jag prova lidl´s kyckling och jag ska tugga sakta och omsorgsfullt:'(

  • Roggan 31 mars 2009

    Läste nyss på nätet att om man råkat svälja en glasbit ska man försöka svälja HEL sparris. Sparrisen "trådar upp sig" och lägger sig som bomull runt glasbiten och risken för skador i mage och tarmar minskar.
    Tipset kommer från en veterinär. Man gör tydligen så när hundar fått i sig glas.

  • Monika46 31 mars 2009

    Skrivet av Roggan den 31 mar 2009

    Läste nyss på nätet att om man råkat svälja en glasbit ska man försöka svälja HEL sparris. Sparrisen "trådar upp sig" och lägger sig som bomull runt glasbiten och risken för skador i mage och tarmar minskar.
    Tipset kommer från en veterinär. Man gör tydligen så när hundar fått i sig glas.


    Tack, det var ett jättebra tips! (Y)

  • Annras 31 mars 2009

    Igår var det en familj här i Ystad som köpt färsk kyckling på Coop med Coops varumärke på. Det var glasbitar i denna kyckling också. Kyckling med Coops varumärke tillverkas av Kronfågel.
    Det som är jättekonstigt tycker jag är att kycklingköttet kommer från många olika "tillverkningsstationer" inom Kronfågel. Har veganer eller vem det nu är tagit sig in på alla möjliga fabriker?

  • Monika46 1 april 2009

    Skrivet av Annras den 31 mar 2009

    Igår var det en familj här i Ystad som köpt färsk kyckling på Coop med Coops varumärke på. Det var glasbitar i denna kyckling också. Kyckling med Coops varumärke tillverkas av Kronfågel.
    Det som är jättekonstigt tycker jag är att kycklingköttet kommer från många olika "tillverkningsstationer" inom Kronfågel. Har veganer eller vem det nu är tagit sig in på alla möjliga fabriker?


    Ja, man kan verkligen undra... Fruktansvärt är de, för nu vågar man ju knappt äta kycklingkött. Många kommunala inrättningar som vid skolor och äldereboende har ju slutat att servera kycklingkött och det var nog det som var syftet med denna handling.
    Man börjar mer o mer undra om det inte är en organisation som ligger bakom, för en enda person kan ju inta varit överallt och stoppat glas i kycklingarna. Eller det är så att både Kronfågels, Ivars och Coops kycklingar packas på ett och samma ställe?? I så fall skall de väl snabbt kunna lokalisera källan var detta fasansfulla skulle ha skett?!

  • boz1965 1 april 2009

    Skrivet av Monika46 den 31 mar 2009

    Skrivet av Roggan den 31 mar 2009

    Läste nyss på nätet att om man råkat svälja en glasbit ska man försöka svälja HEL sparris. Sparrisen "trådar upp sig" och lägger sig som bomull runt glasbiten och risken för skador i mage och tarmar minskar.
    Tipset kommer från en veterinär. Man gör tydligen så när hundar fått i sig glas.


    Tack, det var ett jättebra tips! (Y)


    Jo, fast matspjälkningssystemet brukar fixa sånt på egen hand. Främmande föremål kapslas in i segt och halt slem och transporteras ut den naturliga vägen utan att göra skada. Men det är klart, får man i sig lite större mängder så kan det nog bli problem. Det finns ju gränser för vad kroppen klarar av.

  • boz1965 1 april 2009

    Skrivet av Monika46 den 1 apr 2009

    ...Man börjar mer o mer undra om det inte är en organisation som ligger bakom, för en enda person kan ju inta varit överallt och stoppat glas i kycklingarna...


    Tror inte så mycket på teorin om att en organisation som ligger bakom detta. Jag tror mer på en ensam sjukskalle som började med att stoppa glas i kycklingen, sedan har det uppstått "copycats" som har efterhärmat den förste. Hade det varit t.ex. militanta veganer hade de inte varit sena med att gå ut i press och andra media med att det minsann var DE som gjort detta, eftersom "kött är mord" mm.

    Som sagt: Jag tror mer på sjukskalleteorin.
    Iofs så har väl de militanta veganerna inte heller riktigt alla hästar hemma s.a.s.

    Ivars är Kronfågels märke. Vem som packar åt Coop vet jag däremot inte, men en gissning är att det är Kronfågel.

  • jimboz 1 april 2009

    Oavsett organisation så skall dom som gjort det ställas upp på Järntorget och Arkebuseras. Det är dax att vi gör något åt dom Element som är onda och inte står och glor som jävla byfånar..Straffen skall vara påtagliga och allt annat är skitsnack..

  • josse12 1 april 2009

    En liten funderare eftersom det är så många spridda som drabbats, kan det vara så att glaset tillkommit redan i de stackars kycklingarnas foder , höns och kycklingar pickar ju i sig allt, om det nu skulle vara så här tokigt och kanske långsökt vill jag inte veta vad de stackarna måste lidit. "Tur" att de slaktas tidigt ifall de behövt lida"

  • Gnurf 1 april 2009

    Njae...detta behöver du inte oroa dig för. Det finns ingen möjlighet att glasbitar migrerar via matsmältningssystemet ut i bröst- eller lårmuskulatur. Totalt omöjligt...:)

    Skrivet av josse12 den 1 apr 2009

    En liten funderare eftersom det är så många spridda som drabbats, kan det vara så att glaset tillkommit redan i de stackars kycklingarnas foder , höns och kycklingar pickar ju i sig allt, om det nu skulle vara så här tokigt och kanske långsökt vill jag inte veta vad de stackarna måste lidit. "Tur" att de slaktas tidigt ifall de behövt lida"

  • Thrill 1 april 2009

    Skrivet av josse12 den 1 apr 2009

    En liten funderare eftersom det är så många spridda som drabbats, kan det vara så att glaset tillkommit redan i de stackars kycklingarnas foder , höns och kycklingar pickar ju i sig allt, om det nu skulle vara så här tokigt och kanske långsökt vill jag inte veta vad de stackarna måste lidit. "Tur" att de slaktas tidigt ifall de behövt lida"


    Min sambo har samma teori som du, men jag tror inte på den.
    1. Då borde glasincidenterna vara utspridda över en längre tid. Alla uppfödare köper ju inte samma foder, matar och slaktar samtidigt
    2. Några kycklingar borde ha tagit skada och då skulle uppfödare och veterinär larmat
    3. Sjuka eller självdöda djur får inte slaktas/bli till mat

    Väldigt irriterande och skrämmande är det hur som helst. Kan man få in glas i produktionen, vad kan då förekomma nästa gång? :@ Och personligen har jag problem med att komma på middagar då vi vanligtvis äter kkyckling 3-4 dagar i veckan. Hade kyckling igår dock (inköpt precis innan första rapporten), men istället för att laga helstekta filéer som det var tänkt blev det väldigt små bitar i en gryta.

  • Gnurf 1 april 2009

    4. Orimligt rent fysiologiskt :p

  • The_mama97mia 1 april 2009

    hmmmmmm... himla trist är det i alla fall. Jag som just var så glad åt att kycklingfilé blivit så billigt. Tycker det är gott och lätt att variera. Lägger kyckling på grillen ikväll men visst äter men liksom lite eftertänksamt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.