Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Krusbärsris

  • Rikard 17 juli 2011

    HJÄLP!! Förr åt man en sorts krusbärskräm blandad med ris. Eller så är det ris blandad med krusbärskräm :). Hittar inte något recept på detta men någon vet kanske?

  • Countrygirl 19 juli 2011

    kan det vara sagogryn?

  • astridification 19 juli 2011

    Jag vet precis vad du menar! Jag minns det som jättegott :)

  • lenabus 19 juli 2011

    Skrivet av Rikard den 17 jul 2011

    HJÄLP!! Förr åt man en sorts krusbärskräm blandad med ris. Eller så är det ris blandad med krusbärskräm :). Hittar inte något recept på detta men någon vet kanske?


    Är ny här inne:)
    Vill också äta krusbärskräm med ris, mums!

  • Rikard 19 juli 2011

    Nej, det var inte sagogryn utan vanligt ris. Blev lite "matigare" och perfekt för en sommarlunch med lite mjölk. Om ingen har något recept så får jag väl börja testa!

  • astridification 19 juli 2011

    Återkom gärna när du har testat :)

  • The_mama97mia 19 juli 2011

    låter likt "Risi-frutti"?

  • Cassiopeya 19 juli 2011

    Ingen som har recept på detta? Verkar spännande {waiting}

  • nocke2 19 juli 2011

    http://www.matklubben.se/recept/aeppelris_20257.html
    Tror det kan vara ungefär som äppelris. Se recept.
    -anneli-

  • [email protected] 22 juli 2011

    Man kan göra en krusbärskompott.
    1 L snoppade krusbär
    3 dl vatten
    1 kanelstång
    2 dl socker

    Koka upp vattnet i en kastrull,lägg i bären + kanelstången
    och häll i det mesta av sockret.Sjud tills bären är mjuka.
    Tillsätt ev mer socker.

  • majasvala 29 juli 2011

    Hej!
    Ris a la malta med krusbärskompott kanske????
    I Danmark har man oftast körsbärssås till ris a la maltan, i Finland har man en kräm på torkad frukt (russin, äpplen, aprikoser, ktrinplommon) till julgröten. Kan tänka mig att det är lika gott med krusbärskompott!
    Hälsningar Maja

  • AnsiF 9 augusti 2012

    Koka upp 5 dl vatten. Tillsätt 2 dl grötris. Häll i krusbär, rabarber eller äppelskivor och låt koka på svag värme i ca 20 minuter eller den tid det står på ditt grötrispaket . Kolla om du behöver tillsätta lite mer vatten under kokningen.Sockra efter smak. Om du gör äppelris så är det gott med en kanelstång eller 1 tsk kanel i.
    Ett gott och billigt mellanmål.
    Använd den frukt som du tycker om och som årstiden bjuder.
    Lycka till !

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.