Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kryddkaka på fiskt vis?

  • vamase 29 november 2008

    Jag har ett recept ur Allt om mat på finsk kryddkaka. Det borde vara 1-2 år gammalt. Kakan är extremt god och innehåller t.ex. kaffe och russin. Jag tror att det kommer från en artikel om en kokbok av Hannu (Sarenström??). Nu när jag tog fram det visade si att jag slagit hål (för att sätta in i pärm) precis där det stod hur mycket vetemjöl det ska vara. Är det någon som har det receptet och kan hjälpa mig??

  • vamase 29 november 2008

    Finskt vis ska det så klart vara!:D

  • bernit 29 november 2008

    Jag har inte receptet men om du skriver in de andra ingredienserna med dess mängder kan säkert jag och den samlade styrkan på sajten hjälpa dej med mjölmängden.

    Skrivet av vamase den 29 nov 2008

    Jag har ett recept ur Allt om mat på finsk kryddkaka. Det borde vara 1-2 år gammalt. Kakan är extremt god och innehåller t.ex. kaffe och russin. Jag tror att det kommer från en artikel om en kokbok av Hannu (Sarenström??). Nu när jag tog fram det visade si att jag slagit hål (för att sätta in i pärm) precis där det stod hur mycket vetemjöl det ska vara. Är det någon som har det receptet och kan hjälpa mig??

  • vamase 30 november 2008

    Okej, så här ska det vara:

    3 dl starkt kaffe
    2 dl russin
    2 tsk kanel
    1 tsk nejlika
    1 tsk ingefära
    2 tsk rivet apelsinskal
    200 g smör
    2 ägg + 1 äggula
    2 3/4 dl strösocker
    ?? dl vetemjöl
    1, 5 tsk bikarbonat

    Man kokar russinen och alla kryddor i kaffet, klickar i smöret så det smälter, vispar ägg och socker, rör i kaffeblndningen och mjöl + bikarbonat. Gräddar 45 minuter i 170 grader

  • systeryster 30 november 2008

    Har tyvärr inte något recept på detta, men om du hittar ett kan du väl skriva in det så man kan prova att baka kryddkakan.Verkar var jullik!:p

  • lenajeanette 30 november 2008

    Skulle gissa på nåt mellan 3-4 dl vetemjöl, prova med 3½dl så blir det nog bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.