Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kyssar och varmhållning

  • 123Linnea 18 december 2009

    Det är många små/stora kärl med div julmat som ska hållas varma samtidigt när det är julbord. Det finns bara fyra plattor på de vanliga spisarna och ugnen är fylld med div. gratänger o jansson.
    Hur gör ni?

    Dottern har beställt mintkyssar/negerkyssar eller vad det kan heta, till godisfaten. Här på MK finns eg bara ett recept och det skiljer sig helt från det jag har gjort tidigare. Jag har nämligen gjort en variant på spisen, medan denna är kallrörd.
    Vad är skillnaden och vilken är godast?

    Någon som har svar?

  • ros 18 december 2009

    :)Hej!
    Varm mat är något som vi vill äta varje dag
    :)Vi har två värmehällar som värms upp med (el + sladd) på några minuter.
    Jag sätter maten på den uppvärmda hällen (tar bort sladden) på matbordet och sätter grytor mm på.
    På det sättet äter vi varm mat varje dag

    :)Tips på en bra julklapp: Köp en elektrisk värmehäll
    Den har ni nytta av dagligen och när ni har gäster

    Lycka till!

  • Gnurf 18 december 2009

    Kyssar är bra för Varmhållning. Har man inte tid på stubinen så kan Man med lite strategiskt utplacerade Kyssar säkerställa att allt hålls varmt till dess det är dags att avnjuta Anrättningen. Något att betänka nu i Juletider....(L)

  • 123Linnea 18 december 2009

    Skrivet av Gnurf den 18 dec 2009

    Kyssar är bra för Varmhållning. Har man inte tid på stubinen så kan Man med lite strategiskt utplacerade Kyssar säkerställa att allt hålls varmt till dess det är dags att avnjuta Anrättningen. Något att betänka nu i Juletider....(L)

    Ja, du genomskådade direkt min dubbeltydiga rubrik...

  • 123Linnea 18 december 2009

    Puff (jag fattar att alla ambitiösa matklubbare står vid grytorna just nu, men)...

  • Gnurf 18 december 2009

    Ja just det...puss puss...nämenvafan...puff puff menar jag ju...!!! :D

  • AnneNi 18 december 2009

    Tror jag har ett recept på mintkyssar i Vår kokbok, har inte tid att kolla nu men återkommer imorgon om ingen annan svarat :-)

  • AnneNi 18 december 2009

    Kollade, men hittade tyvärr inget recept.. Sorry!

  • camillaocamilla 18 december 2009

    Tror inte att där är någon skillnad på mintkyssarna.
    Det recept jag har i min julgodisbok är kallrörd.
    Lycka till.

  • Mistys 19 december 2009

    Hej sökte på mintkyssar här på mk och fick upp flera bra recept där massan ska kokas till ca 100 grader och som innehåller glukos ( originalreceptet ) Jag har nu lagt ut ett till som görs i micron vilket också blir bra.

    Ang. varmhållning så brukar vi ha all mat i köket på bänken och ha " gående bord " Vi har ugnen på ca 80 g och plattor på absolut lägsta möjliga sen får det stå där. Man får helt enkelt öppna ugnen och ta för sig själv. Brukar funka jättebra! God Jul!

  • 123Linnea 19 december 2009

    Skrivet av Misty09 den 19 dec 2009

    Hej sökte på mintkyssar här på mk och fick upp flera bra recept där massan ska kokas till ca 100 grader och som innehåller glukos ( originalreceptet ) Jag har nu lagt ut ett till som görs i micron vilket också blir bra.


    Ytterligare ett exempel på den dåliga sökfunktionen på MK. Eftersom jag inte visste om folk skrev under mintkyssar eller pepparmintskyssar eller negerkyssar eller... så skrev jag in sökordet kyssar. Då fick jag sex träffar varav en träff var det jag ville ha...

    Annars verkar det smart med värmeelement - men det har jag inga, och före jul blir det väl inga heller...

  • 123Linnea 19 december 2009

    Nu är dagens kyssar avklarade... Jag gjorde sockerlagsvarianten - och de blev, skapliga...

    Men det där med varmhållningen tycker jag fortfarande är lite intressant att höra om. Hur ni andra gör!

    Efter en heldags godistillverkning är det nu dags att avsluta med knäck - men det får gubben göra!

  • mariaengstrom 19 december 2009

    Skrivet av 123Linnea den 19 dec 2009

    Skrivet av Misty09 den 19 dec 2009

    Hej sökte på mintkyssar här på mk och fick upp flera bra recept där massan ska kokas till ca 100 grader och som innehåller glukos ( originalreceptet ) Jag har nu lagt ut ett till som görs i micron vilket också blir bra.


    Ytterligare ett exempel på den dåliga sökfunktionen på MK. Eftersom jag inte visste om folk skrev under mintkyssar eller pepparmintskyssar eller negerkyssar eller... så skrev jag in sökordet kyssar. Då fick jag sex träffar varav en träff var det jag ville ha...

    Annars verkar det smart med värmeelement - men det har jag inga, och före jul blir det väl inga heller...


    Hur kan du tycka att sökfunktionen är dålig när du fick fram det du sökte efter? Sökfunktionen kan ju knappast veta om det är mintkyssar eller ryska kyssar du är ute efter..

  • 123Linnea 19 december 2009

    Skrivet av mariaengstrom den 19 dec 2009

    Skrivet av 123Linnea den 19 dec 2009

    Skrivet av Misty09 den 19 dec 2009

    Hej sökte på mintkyssar här på mk och fick upp flera bra recept där massan ska kokas till ca 100 grader och som innehåller glukos ( originalreceptet ) Jag har nu lagt ut ett till som görs i micron vilket också blir bra.


    Ytterligare ett exempel på den dåliga sökfunktionen på MK. Eftersom jag inte visste om folk skrev under mintkyssar eller pepparmintskyssar eller negerkyssar eller... så skrev jag in sökordet kyssar. Då fick jag sex träffar varav en träff var det jag ville ha...

    Annars verkar det smart med värmeelement - men det har jag inga, och före jul blir det väl inga heller...


    Hur kan du tycka att sökfunktionen är dålig när du fick fram det du sökte efter? Sökfunktionen kan ju knappast veta om det är mintkyssar eller ryska kyssar du är ute efter..

    Jo, jag tycker att jag borde fått upp ALLA "kyssar". Eller?

  • Mistys 19 december 2009

    Håller med dig! Söker man på kyssar förväntar man sig att man ska få upp alla recept med ordet kyssar i. Vare sig det rör sig om godis, mat eller annat. Man borde ju få upp fler recept ju mindre precis man är i sin sökning. Inte tvärtom.

  • mariaengstrom 21 december 2009

    Vilka kyssar fick du inte upp????

  • 123Linnea 21 december 2009

    Skrivet av mariaengstrom den 21 dec 2009

    Vilka kyssar fick du inte upp????


    Det är ju en rolig fråga att svara på!!!!!

    Jag kan ju inte veta vilka recept jag inte fick upp!!

    Men söker du på kyssar så får du inte ett enda recept med kokning.

    Men det är lugnt - jag har redan tillverkat mina kyssar nu.

  • bernit 21 december 2009

    Jag använder både elektrisk värmehäll, långpanna med vatten på spisen och ugn för att hålla maten varm:p:p:p

  • mariaengstrom 21 december 2009

    Skrivet av 123Linnea den 21 dec 2009

    Skrivet av mariaengstrom den 21 dec 2009

    Vilka kyssar fick du inte upp????


    Det är ju en rolig fråga att svara på!!!!!

    Jag kan ju inte veta vilka recept jag inte fick upp!!

    Men söker du på kyssar så får du inte ett enda recept med kokning.

    Men det är lugnt - jag har redan tillverkat mina kyssar nu.


    Haha tänkte mest om du hade sökt på något annat och fått upp något recept där man kokar? Eller är det så att det kanske inte finns något recept inlagt där man kokar kyssarna?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.