Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lämpliga fika till arbetskamraterna?

  • Sashimi 20 augusti 2008

    Jag är duktig på att laga mat men att baka är inte mitt område. Nu ska jag fixa fika till jobbet imorgon och undrar vad jag ska göra?

    Jag älskar morotskaka men har inte möjlighet att släpa med mig en stor, rund form. Finns det något smidigt och bra fika som inte är alltför tidskrävande?

    ALLA tips mottages tacksamt! :p

  • enAnnan 20 augusti 2008

    Är det alltid "sött" fika?

    För annars skulle jag skrälla och baka något gott bröd (foccaccia med olja, timjan och oliver tex) t ex), ta med smör, skinka och paprika och bjuda på smörgåsar istället.
    Så tråkig är jag. :p
    Men det är bara för att jag uppskattar hembakat gott matbröd mycket mer än en kaka...

  • Queenie 20 augusti 2008

    Fudgesnittar

    Det här är mina favoritkakor, enkla att göra och jättegott. Har själv haft med såna till jobbet. Sen är ju även bregottkakor enkla att göra. Varför inte både fudgesnittar och bregottkakor?

  • Sashimi 20 augusti 2008

    Nej, det behöver nödvändigtvis inte vara sött fika. Jag föredrar ju också eg annat än sött...

    ..Men hur får man till sån foccaccia så det blir saftigt och gott? Tips? Recept?

    :)

    Skrivet av enAnnan den 20 aug 2008

    Är det alltid "sött" fika?

    För annars skulle jag skrälla och baka något gott bröd (foccaccia med olja, timjan och oliver tex) t ex), ta med smör, skinka och paprika och bjuda på smörgåsar istället.
    Så tråkig är jag. :p
    Men det är bara för att jag uppskattar hembakat gott matbröd mycket mer än en kaka...

  • Sashimi 20 augusti 2008

    fudgesnittar lät ju annars enkelt och gott, säkert populärt av majoriteten av mina kollegor. :p

    Skrivet av Queenie den 20 aug 2008
    Det här är mina favoritkakor, enkla att göra och jättegott. Har själv haft med såna till jobbet. Sen är ju även bregottkakor enkla att göra. Varför inte både fudgesnittar och bregottkakor?

  • Smulpajen 20 augusti 2008

    Dessa brownies är underbart goda och lätta att göra!

  • Sashimi 21 augusti 2008

    De här var ju hiskeligt goda! :-P
    Söta, men inte för söta, en touch av apelsin för att fräscha upp smaken. Yummie! :-D

    Skrivet av Smulpajen den 20 aug 2008

    Dessa brownies är underbart goda och lätta att göra!

  • Okänd 22 augusti 2008

    Skrivet av Sashimi den 20 aug 2008

    Nej, det behöver nödvändigtvis inte vara sött fika. Jag föredrar ju också eg annat än sött...

    ..Men hur får man till sån foccaccia så det blir saftigt och gott? Tips? Recept?

    :)




    recept på foccatia:
    1 pkt jäst
    4 dl vatten, ljummet
    1 dl olivolja
    ca 1 pressad vitlöks klyfta (om man vill kan man vara utan eller ha i mer)
    1 msk salt
    ca 7 dl vetemjöl (med fullkorn om man vill vara lite nyttig^^)
    torkad timjan/rosmarin eller nåt annan man tycker är gott

    Blanda ihop allt till en lös deg.
    ha ett bakplåtspapper i botten på en långpanna.
    Ha lite olivolja över och "smörj" hela formen.
    Platta ut degen i formen.
    Låt jäsa i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader.

    Skär upp soltorkade tomater, oliver, fetaost, vitlöksklyftor, mozzarella eller nåt annat gott.
    Stör över "fyllningen" över degen, tryck ner bitarna.
    Låt jäsa i ytterligare 10 minuter.
    Häll över lite olivolja, havssalt och torkade örter.
    In i ugnen i ca 30-45 minuter. Den ska ha blivit gyllenbrun.


    Lycka till!(Y)

  • hundtoki 22 augusti 2008

    Min man har fikat på jobbet lite då och då! Där jobbar alla sorter, de som tänker på vikten , de som gillar sötsaker.
    Bakar jag med något för sött och fett så äts det inte upp.
    Sist skickade jag med honom chokladpudding och sprutgrädde och lite frukt, Det blev jätte poppulärt alla hade ätit och han fick jätte bra kritik.

    Hoppas du hittar något du gillar!!

  • lindaO 22 augusti 2008

    Är det morgonfika skulle jag baka scones-muffins. Du gör helt enkelt en sconesdeg men istället för att forma till runda kakor så klickar du i smeten i normala eller lite större muffinsformar. Det här receptet är bra:

    5dl vetemjöl
    50g margarin
    2 dl mjölk eller filmjölk
    2 tsk bakpulver
    ½ tsk salt

    Ha gärna i lite nötter eller hackade torkade persikor så blir det extra speciellt.

    Annars.....om du vill göra något gott och sött; så gör helt enkelt en dubbel sats sockerkaka, ha i lite hallon eller andra bär. Häll i en större smord ugnsform och skär fyrkantiga bitar som du tar med. Jättegott :)

  • Eery 29 augusti 2008

    Apropå bröd så har jag receptet på ett ruskigt gott och lättbakat dinkelbröd. Degen kan kalljäsa över natten så man kan få nybakat på morgonen:p

    Dinkelbröd
    ½ paket jäst
    5 dl ljummet vatten
    2 nypor havssalt
    ½ dl olivolja
    1 stor riven morot
    2 msk flytande honung
    13 dl ljust dinkelmjöl

    1 dl blandade frön/nötter ex solros, sesam, pumpakörnor, valnötter m fl.
    Sätt ugen på 250 grader.
    Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olja, salt, honung och moroten. Arbeta in mjölet noga.
    När man bakar med dinkel så är det viktigt att man låter degen vara ordentligt klibbig, dinkel suger upp mer vätska. Låt jäsa i 30 minuter. Häll i degen i en smord brödform, strö över fröblandingen och låt jäsa ytterliggare minst 30 min.
    Grädda 10 min, sänk värmen till 200 grader och grädda ytterliggare i 20 min.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.