Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lätt efterrätt?

  • 17 augusti 2000

    Någon som har bra sådana? När man har ätit 3-4 rätters med mat och ska avsluta med den 5:e som ska vara efterrätt så är man oftast rätt mätt. De senaste gångerna har jag bjudit på frukt i olika former, jordgubbar flamberade i Couintrai osv. Det bästa jag vet är en lite tryffel till dessert men man måste variera sig så...det kanske är någon har bra desserttips som inte är så mättande???

  • 18 augusti 2000

    Jordgubbssoppa med melonkulor 1 liter jordgubbar1 dl sött muscatvin6 dl vatten1 vaniljstång kluven på längden1 liten kanelstångcitronsockermelonev pepparmyntaKoka jordgubbarna i vin och vatten med vanilj och kanel. Balansera smaken med citronsaft och socker. Koka 20 minuter och sila. Kyl soppan. Under tiden tas melonkulorna ur med ett kuljärn och förvaras kallt. Vid serveringen läggs melonkulorna i den iskalla soppa. Garnera med mynta.

  • 18 augusti 2000

    Detta är en favorit: rosa sorbet med basilikasirapSorbet:4 dl rosa champagne2 dl socker1 1/2 dl vatten2 äggvitor3 msk nypressad citronsaft1 dl vispgräddeBasilikasirap:2 dl socker1 dl vatten1 kruka basilika + 1 tsk vatten1 liter jordgubbarBränt socker1 dl strösocker1/2 dl vatten1 msk vit sirapSorbet : Koka 2 dl socker och 1 1/2 dl vatten tills 2 dl simmig sockerlag återstår. Blanda champagne, avsvalnad sockerlag, söndervispade äggvitor och citronsaft. Kör blandningen i glassmaskin och tillsätt grädden precis innan sorbeten är färdig.Basilikasirap: Koka 2 dl socker och 1 dl vatten till 100°, sockerlagen skall bli simmig. Dra av från spisen. Mixa basilikablad och vatten fint och tillsätt i sockerlagen. Blanda också i hälften av jordgubbarna skurna i kvartar. Låt marinera 30 min eller mer.Bränt socke: Koka 1 dl socker, 1/2 dl vatten och 1 msk vit sirap till160°. Låt svalna till seg konsistens. Doppa ner en gaffel och forma på oljat bakplåtspapper långa, gyllenbruna sockertrådar. Låt ligga framme i köket och garnera desserttallriken med sockret och resten av jordgubbarna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.