Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lätta kakor

  • 2 januari 2001

    Ja, då är man där igen... Ätit för mycket och behöver recept på lätta kakor och bakverk! För lite gott måste man ju tugga på....

  • 2 januari 2001

    Jag föreslår en morotskaka. Den kanske inte är "lätt", men den är väldigt god och nyttig.Första gången jag gjorde denna blev jag otroligt överraskad att något så trist som morötter kunde göra en kaka så god. Med en citronkräm på toppen är detta helt klart "min" godast kaka.Recept finns hos Arla:http://www.arla.se/kokboken/visarecept.asp?VisaReceptId=178

  • 17 januari 2001

    Skorpor är ganska bra och andra torra kakor. I affären finns nuförtiden bra lightkakor för oss som inte kan sluta tugga...Tänk på att det även finns alternativa sötningsmedel, måste inte vara socker.

  • kakansgud 20 september 2007

    Skrivet av Katinka den 2 jan 2001

    Ja, då är man där igen... Ätit för mycket och behöver recept på lätta kakor och bakverk! För lite gott måste man ju tugga på....




    ja jag tyckte det också så jag vill också ha lätta recept på småkakor som man kan ha till kaffe och te
    jag kan rekomendera morotskaka (Y)

  • 21 september 2007

    Kokostoppar...
    50g matfett, 2 ägg, 1 dl vit sirap, 200g riven kokos. Smält smöret, låt det svalna. Vispa äggen, häll i sirap och kokos, låt svälla i 10 min. sätt ugnen på 175-200. Häll i matfettet och rör om. Klicka ut ca 20 klickar på bakplåtspapper eller smord plåt. Grädda 10-12 min nederst i ugnen. Lossa dem innan de har svalnat helt. :)

  • 21 september 2007

    Mmmm...kokoskakaor är löjligt gott! Men...jag har tappat bort mitt favvorecept:'( Är det något som har ett recept på kokoskakor med marzansåspulver i?

  • 22 september 2007

    Dom kokoskakorna låter väldigt goda... vill också ha receptet:p

  • 2 oktober 2007

    Smalare kladdkaka
    Nästan fettfri!
    1 kaka, 8 bitar
    Tillagningstid ca 45 min
    1 dl strösocker
    1 dl ljus sirap
    1 tsk vaniljsocker
    2 ägg
    4 msk kakao
    1 krm salt
    1 dl kesella, 1%
    1 dl vetemjöl
    1 tsk margarin eller smör, till formen
    1 msk florsocker, till garnering

    Gör så här:
    1. Smörj och mjöla en rund form med löstagbar kant, sätt ugnen på 175 grader
    2. Rör ihop socker, sirap, ägg, kakao och salt, tillsätt sedan kesella och mjöl och rör ihop till en jämn smet.
    3. Fördela smeten i formen och grädda i 25 minuter.
    4. Pudra över lite florsocker och servera kakan med glass och färska bär

    Näringsvärde per portion:
    Energi 183
    Kolhydrater 34
    Protein 5
    Fett 3

  • 3 oktober 2007

    Vill man undvika att få insulinpåslag så har jag en socker- och mjölfri kaka som är så god! Den kan man äta som den är eller tillsammans med bär och en klick grädde!
    Jag har alltid några bitar i frysen, för säkerhets skull...
    -----------------------------------------------------------------------------
    Chokladtårta - GI
    10-12 bitar


    5 ägg
    1 kaka (100 g) mörk choklad (minst 70 %)
    75 g smör
    100 g mald mandel
    1,5 dl sötningsmedel (som tål värme, tex Hermesetas)

    Smält smör och choklad tillsammans på svag värme
    Vispa äggulorna luftiga
    Blanda gulorna med sötningsmedel, den malda
    mandeln och smör-chokladblandningen.
    Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
    Vänd försiktigt ner vitorna i chokladsmeten.
    Häll smeten i en smord kakform.
    Grädda i 175 grader i 20-25 minuter.
    Servera med vispad grädde och ev hallon.

    Tips 1: grädda kakan kortare tid, ca 15 min, så får du en nyttig kladdkaka!
    Tips 2: Smält 20 g mörk choklad, bred den på den nygräddade kakan,
    strö på kokos.
    ---------------------------------------------------------------------

    Protein: 6,68 g
    Fett: 18,42 g
    Nettokolhydrater: 6,46 g
    Fibrer: 1,02 g
    Kolhydrater: 7,5
    Kcal: 220,24

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.