Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lakrits

  • Akinna3 19 maj 2012

    Vad gör jag med lakritssås som stelnar på glass, smaken är god men ville inte den skulle bli hård.

  • Cassiopeya 19 maj 2012

    Funkar det att värma den lite grann? Du kan ju testa med lite i mikron:)

  • frucaos 20 maj 2012

    Du får servera den till något som inte är iskallt, det är nog det enda som funkar då.

  • husmusen88 20 maj 2012

    Vad innehåller den?
    Mer grädde om receptet innehåller grädde gör så att den inte blir lika hård. Men det är svårt med saker på glass, många blir hårda om man inte serverar såsen varm.

  • boz1965 20 maj 2012

    Inte grädde i lakritsen, då blir den ju grå.

  • husmusen88 20 maj 2012

    Skrivet av Mithrandir den 20 maj 2012

    Inte grädde i lakritsen, då blir den ju grå.


    Nej den blir inte grå om du har grädde i, enda gången den blir grå är om du har pyttelite lakrits.
    I de flesta recept på lakritssås så är det grädde och/eller creme fraiche i recepten.

    Skulle den bli grå så finns det ju alltid svart hushållsfärg man kan svärta ner den med.

  • blekegreven 21 maj 2012

    Ett annat tipps är att istället föe en vanlig godissås av kola-typ (en sådan med grädde, socker, sirap och ibland smör) så gör man en klassisk lakrits-sirop (sirapssås). Dessa är lätta att göra, håller i evigheter och stelnar inte av kylan från glassen.

  • Cassiopeya 21 maj 2012

    Du kanske kan testa att äta den som fyllning i kex, ta tex två mariekex, lägg på en klick lakritssås, lägg på ett kex och tryck ihop :) Det kan ju vara värt att testa?

  • Akinna3 21 maj 2012

    Tack för era svar. Ja, jag får prova mej fram. Lakritssåsen är på tub, och var ämnat till glass. Men märkte i efterhand att den stelnade. Så är det när man har lite bråttom när man handlar{snicker}

  • 7201 21 maj 2012

    Skrivet av Akinna3 den 21 maj 2012

    Tack för era svar. Ja, jag får prova mej fram. Lakritssåsen är på tub, och var ämnat till glass. Men märkte i efterhand att den stelnade. Så är det när man har lite bråttom när man handlar{snicker}

    Jag gjorde samma misstag när jag handlade Lakritssås...Lakritssåsen stelnar på den kalla glassen och är (ursäkta) skitäcklig.
    Läste på tuben efter jag hällt såsen på glassen....och den skulle alltså stelna (N)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.