Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

lakrits-hallonkola

  • milo 17 december 2007

    Mitt favvogodis är de där stora mjuksega döskallehuvena som är halvt röda, halvt svarta, alltså hallon-lakritssmak. Har införskaffat lakritspulver och hallonarom från Panduro. Nån som har nåt tips om hur jag kan få till egen kola med sån smak?

  • 17 december 2007

    http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&lngRID=8836

  • milo 18 december 2007

    Tack för tipset! Men den kolan har jag gjort och den blev inte alls som jag ville. Kort i konsistensen, inte alls seg. Tänkte prova vanlig kolasmet och smaksätta, du som e så matintresserad, tror du det funkar? Och isåfall, när skall jag tillsätta smaksättarna, i början eller i slutet?

  • mistralwind 18 december 2007

    Jag har ett recept på chokladkola, den blev ok men väldigt mjuk. Använd hellre en bred kastrull, ju mindre bottenyta desto längre tid tar kokningen (ja, det är nog självklart ja, men iaf..=)

    Du kan testa, men jag vågar inte lova att det funkar.
    Jag skulle tippa på att de smaker du har är bättre om de tillsätts mot slutet, då är det enklare att smaka av så du vet hur pass starka de blir.

    receptet är:
    (3 msk kakao) - uteslut om du inte vill ha chokladsmak, och det känns ju onekligen onödigt med de andra smakerna!
    2 dl socker
    2 dl sirap (jag använder vanlig ljus sirap)
    3 dl grädde

    koka upp och låt småputtra en bra stund. I receptet stod det 25 minuter, men det räcker inte! Iaf inte med kastrullen jag använde... gör vanligt kul- prov, den ska hålla ihop och vara mjuk! (inte som knäck alltså, den är segare och hårdare).

    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.