Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

lakritsgodis

  • asasto 29 november 2009

    Är det någon som har bra recept på lakritsgodis i olika former?

    Jag har ett lakritskolarecept men jag skulle vilja göra andra typer av lakritsgodis också.

    Det går bra om det är udda saker i recepten som ex. gummi arabicum och liknande jag har tänkt göra ett stopp någon dag på essencefabriken och de säljer det mesta.

  • Mistys 29 november 2009

    I någon av våra kvällstidningars julbilaga här i veckan ( kommer inte ihåg vilken) fanns massor av recept med lakrits. Kika i den :)

  • asasto 29 november 2009

    Jag köper aldrig kvällstidningar så jag har inte möjlighet att titta i någon julbilaga som var nu i veckan.

  • Mistys 29 november 2009

    Tänkte mest att eftersom det är en julbilaga så ska den nog säljas även nästa vecka. Du kan ju kika in i en butik och titta om det verkar intressant. Ibland lägger ju tidningarna också ut recept och artiklar på deras hemsidor så där kanske dom finns.

  • siggemums 29 november 2009

    Brukar inte heller köpa kvällstidningar men blev lockad av den "Julbilagan".Det var i Aftonbladet och det står på den att den säljs tom idag den 29/11. Där finns recept på lakritsknäck, -krokant och -fudge med marshmallows.
    Jag gjorde lakritsknäck med turkisk peppar förra året , den blev jättegod(Y).
    Är det någon som kan tipsa om var man köper lakritsgranulat?

  • asasto 29 november 2009

    Jag har tyvärr ingen möjlighet att ta mig till en affär idag så jag är fortfarande intresserad av att få recept..

    Lakritsgranulat vet jag att panduro har haft så du kanske kan testa där.

  • siggemums 29 november 2009


    Lakritsgranulat vet jag att panduro har haft så du kanske kan testa där.


    Tack!

    Lakritsknäck gör du precis som vanlig knäck men tillsätter krossad turkisk peppar. Recept på det finns här på MK. Tips: ta mer än de tio karamellerna som står i receptet.

  • Mistys 29 november 2009

    Vissa färgaffärer brukar ha lakrits granulat!

  • AnneNi 29 november 2009

    Vad är lakritsgranulat?

  • smeand 29 november 2009

    Det är pulveriserad lakritsrot.

  • asasto 29 november 2009

    Lakritsgranulat är INTE pulvriserad lakritsrot

    Lakritspulver är mald lakritsrot som inte bearbetats och har en svag smak av äkta lakritsrot. Finns i krydd- eller delikatessbutiker.
    Lakritsgranulat är ett tillverkat lakritspulver med stark lakritssmak

  • oliviabengtsson 8 december 2009

    jag gjorde fudge häromdagen med lakrits. tror att det blev ungefär så här:
    koka 5 dl grädde + 8 dl socker till 125 grader.
    blanda i 50 g smör + ca 1 ½-2 dl krossad/hackad turkisk peppar (eller någon annan hård lakrits).
    sen låt stelna bara.
    lakritsen smälter och färgar fudgen lite åt det snorgröna hållet, men det var gott!

  • anault-4 8 december 2009

    lakritspolkagrisar och lakriktspengar finns det recept på om du söker här på MK. Har även gjort lakritsmaränger en gång!

  • Roggan 9 december 2009

    Här kommer recepten. Hör av dig om du vill ha fler recept.
    Lakritspengar

  • asasto 9 december 2009

    MMM..... De där lakritspengarna lät goda.

    Några frågor dock. Kan man ha vanligt socker istället för druvsocker??

    Kan man skippa anisoljanutan att det blir total katastrof? (det är sån liten mängd att det känns onödigt att köpa sånt)

    Kan man skippa den svarta färgen eller blir det väldigt läskig färg då?

  • Roggan 9 december 2009

    De ÄR goda! (Y)

    Jag har inte testat att göra dem på vanligt socker. Skulle tro att man använder druvsocker för att det inte ska sockra sig.

    Anisolja kan du nog skippa. Blir nog ingen katastrof utan den, men den ger en godare smak. Använder den alltid när jag gör godis på lakrits.

    Skippar du den svarta färgen blir godiset brunt. Jag vill minnas att när jag gjorde dem sist blev de grå och inte svarta. Jag skippar färgen (lindaska) när jag gör lakritspolkagrisar.

    Panduro har haft ingredienserna. Vet inte om de har de nu, annars kan du säkert höra med www.essencefabriken.se

    Lycka till!

  • Roggan 9 december 2009

    Just det ja. Lakritsgranulat kan också heta lakritsextrakt-K. Det är gjort av lakritsstång som man kan köpa på apoteket. Tidigare har man också kunnat köpa salmiak (ammoniumklorid) på apoteket. Vet inte om de fortfarande säljer det. Annars finns det nog på Panduro eller Essencefabriken.

  • asasto 10 december 2009

    Säljer skåneapoteken fortfarande lakritsstång här i stockholmstrakten säger de att de inte säljer den produkten längre? (N)

    Jag tog en liten tripp till esssencefabriken idag och de verkar ha det mesta, jag köpte dock bara lakritsstång och pottaska, jag fick extrajobbet under jul så jag skjuter upp experimenterandet till efter jul då jag har mer tid + mer pengar att köpa ingredienser för.

    Kan tipsa alla som inte varit där att göra ett besök, väldigt litet, gammeldags det har nog inte ändrats speciellt mycket det senaste 50-60åren, det mesta säljs i lösvikt över disk. De väger fortfarande på gammal våg med vikter (de verkar dock ha någon slags kortdragare någonstans, jag såg ingen men det stod att de inte ar emot betalning via kort ifall man handlar under 100kr)

  • Roggan 10 december 2009

    Då har de nog nyligen slutat att sälja lakritsstång på apoteken. Är nog tre år sen sist jag köpte det. Håller med dig om Essencefabriken. Jättekul ställe att besöka. De har de mesta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.