Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lakritskaka

  • Okänd 7 december 2007

    Är det nån som har testat att baka typ en kladdkaka med lakritsessens?Är väldigt sugen på att pröva.Visst finns den essensen att köpa?(drinkessens)eller har ni nåt annat tips om lakrits och bakning( Älskar lakrits)

  • anluk 7 december 2007

    Har aldrig provat och vet inte kan det verkligen vara gott............Älskar också lakrits men som kladdkaka????????:o

  • Okänd 7 december 2007

    Vet inte heller,men är nyfiken på det iallafall.

  • imse 7 december 2007

    Tycker också att Lakrits är toppen.... har nu i kväll skrivit in ett recept på en lakritskaka med citrus som är jättesmaskig. Ni får gärna testa den senare, lättbakad och god.:p

  • emelieskrypin 7 december 2007

    Spännande, det måste jag testa någon gång :)

  • Okänd 7 december 2007

    Skrivet av imse den 7 dec 2007

    Tycker också att Lakrits är toppen.... har nu i kväll skrivit in ett recept på en lakritskaka med citrus som är jättesmaskig. Ni får gärna testa den senare, lättbakad och god.:p

    Tack snälla för receptet.Men vad är citrusest.Och lakritsen, menar du käck?(Y)

  • Okänd 7 december 2007

    Skrivet av Liliane den 7 dec 2007

    Skrivet av imse den 7 dec 2007

    Tycker också att Lakrits är toppen.... har nu i kväll skrivit in ett recept på en lakritskaka med citrus som är jättesmaskig. Ni får gärna testa den senare, lättbakad och god.:p

    Tack snälla för receptet.Men vad är citrusest.Och lakritsen, menar du käck?(Y)

    Kan visst inte stava.Citruscest menar jag.

  • imse 7 december 2007

    Skrivet av Liliane den 7 dec 2007

    Skrivet av imse den 7 dec 2007

    Tycker också att Lakrits är toppen.... har nu i kväll skrivit in ett recept på en lakritskaka med citrus som är jättesmaskig. Ni får gärna testa den senare, lättbakad och god.:p

    Tack snälla för receptet.Men vad är citrusest.Och lakritsen, menar du käck?(Y)


    Citruscest är finstrimlat skal av citrusfrukt, du kan ta vad du gillar ex. citron,lime,apelsin. Jag brukar använde ett speciellt cestjärn till detta men du kan raspa på rivjärnet också. Ja just det de har döpt om Käck nu till Kick, lite mer internationellt kan jag tro. Lycka till med baket. :D

  • 7 december 2007

    Citron- och lakritskaka
    Här kommer ett kul recept ( från Allt om Mat) på en annorlunda citron- och lakritskaka. Jag trodde att risken var överhängande för nåt alltför kletigt och sött, men faktum är att det funkar alldeles utmärkt med Käck (VARFÖR har man döpt om den till Kick förresten!?)...

    75 g smör
    2 ägg
    2,5 dl strösocker
    2,5 dl vetemjöl
    1 tsk rivet citronskal
    4 Käck eller kick

    Sätt ugnen på 175 grader.
    Smält smöret.
    Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt smör, mjöl och citronskal - testa och smaka av.
    Häll i smord och bröad form.
    Klipp Käck-bitar och strö över.
    Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min.

  • Okänd 8 december 2007

    (Y) Varmt tack till Imse och nelirotger för receptet.Era recept var likadana, men receptet verkar mumsigt.Vad tror ni om essens?(Y)

  • rallyjohan 8 december 2007

    jag älskar med lakrits gjorde egen milkshake med lakrits smak...då tog jag lakrits kola sås ni vet till glass....kanske skulle funka å baka med det???

  • Okänd 8 december 2007

    Skrivet av rallyjohan den 8 dec 2007

    jag älskar med lakrits gjorde egen milkshake med lakrits smak...då tog jag lakrits kola sås ni vet till glass....kanske skulle funka å baka med det???

    Ja just ja,det finns sån sås.Tack för tipset,ska testa det(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.