Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lakritspulver

  • oxnehagafc 27 februari 2014

    Hej!
    Lakritsälskare som jag är så har jag köpt hem Kung Markattas lakritspulver av 100% lakritsrot.
    Är det någon som vet hur mycket av pulvret som är lagom att ta i olika efterrätter och bakverk?
    Tips på vad det passar att ha pulvret till skulle uppskattas mycket!!

    Tack på förhand!

    Mia

  • Roggan 27 februari 2014

    Är det mald lakritsrot eller lakritsextrakt?
    Lakritsrotspulver har inte lika mycket smak som lakritsextraktpulver. När jag gör en laddning lakritspolkagrisar på ett kg socker brukar jag använda mig av 3-4 msk lakritsextrakt, två msk salmiak och 15-25 dr anisolja. Det brukar vara lagom. Tänk på att lakrits kan höja ditt blodtryck och kan rubba saltbalansen i kroppen. Det kan även ha en hormonell inverkan på kroppen (minskad sexlust för män).
    Ett tips är att sätta lite av det i grönpepparsås. Blir jättegott!
    Lakritspengar som finns bland mina recept är också gott.

  • oxnehagafc 28 februari 2014

    Tack för ditt svar!
    Det är lakritsextrakt av mald lakritsrot står det.

    Har du någon aning vilken mängd man ska använda till en kladdkaka?

    Tack och trevlig helg!

  • annapatrik 28 februari 2014

    Jag brukar köpa lakritsrot på apoteket och pulverisera själv. Kommer inte ihåg hur mycket pulver som motsvarar "hel bit" men det är gott i kola, lite pulver över glass är inte heller fel.

  • irrevirre 1 mars 2014

    Läcker lakritsglass Detta är ett riktigt favoritrecept för mig. Det är så gott så det är beroendeframkallande. Jag använder Bülows lakritspulver men det går säkert bra med annat också!

  • oxnehagafc 3 mars 2014

    Hej!
    Tack för dina tips!
    Hittar jag recepten ibland dina recept?
    Mia

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.