Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laktosfri mjölkchoklad?

  • cyan 23 juli 2008

    Finns det någon som vet om man kan få tag i laktosfri mjölkchoklad i Sverige?

    Nu när det blivit en ren boom av laktosfria produkter på hyllorna (vilket jag som nyupptäckt laktosintolerant uppskattar oändligt), tycker jag att laktosfri mjölkchoklad inte borde vara långt borta... eller finns det kanske redan?
    Mörk choklad är ju mjölkfri, men inte lika gott...

  • catta69 23 juli 2008

    Tyvärr har jag själv inte hittat någon.. det du kan göra är egna praliner på lactosfri grädde och veg. marg.
    Annars är det mörk choklad som gäller
    Catta

  • busan37 24 juli 2008

    Jag är också laktosintolerant och jag har provat mej fram med chokladen. För min del funkar det om kakaohalten överstiger 30%, Mörk choklad gillar jag inte. Annars finns laktracetabletter på apoteket som du kan ta innan förtäring av laktoshaltiga produkter. Finns även som droppar. Bara att fråga på apoteket.

  • EnsammaMamman 24 juli 2008

    Wienernougat som finns att köpa i askar är laktosfri och väldigt god.

  • tina62 24 juli 2008

    Expressions. Laktosfri choklad, 95g, 42% kakao. Kung Markatta

    Mörk choklad med cayennepeppar, minst 70% kakao, laktosfri

    Det finns flera kolla, mörk choklad är de flesta.

  • cyan 24 juli 2008

    Tack för alla svar!

    Catta69: Bra idé! Har du något recept?

    Busan37: Jag använder laktastabletter ibland, men vill helst undvika det om det går. Det blir mest om det inte finns något alternativ. Mjölkchoklad KAN man ju (tyvärr) avstå ifrån...

    EnsammaMamman: Wienernougat!! Det kunde man ju inte tro. Jag fullkomligt älskar alla former av nougat och vad jag sett annars brukar nougat innehålla massor av laktos. Supertack för detta tips!

    tina62: Som sagt är jag inte så speciellt förtjust i mörk choklad, så det är ändå just mjölkchoklad jag är ute efter. Tack ändå!

  • SDMaya 24 juli 2008

    Vi hittade i hälsokostaffären, fråga de om hjälp.
    Dom hade iofs bara en sort som var så kallat lik mjölkchoklad, men sen fanns det massor med andra smaker med.!(Y)

  • gamlebo 24 juli 2008

    Skrivet av cyan den 23 jul 2008

    Finns det någon som vet om man kan få tag i laktosfri mjölkchoklad i Sverige?

    Nu när det blivit en ren boom av laktosfria produkter på hyllorna (vilket jag som nyupptäckt laktosintolerant uppskattar oändligt), tycker jag att laktosfri mjölkchoklad inte borde vara långt borta... eller finns det kanske redan?
    Mörk choklad är ju mjölkfri, men inte lika gott...

  • DevourMe 24 juli 2008

    Skrivet av gamlebo den 24 jul 2008

    Skrivet av cyan den 23 jul 2008

    Finns det någon som vet om man kan få tag i laktosfri mjölkchoklad i Sverige?

    Nu när det blivit en ren boom av laktosfria produkter på hyllorna (vilket jag som nyupptäckt laktosintolerant uppskattar oändligt), tycker jag att laktosfri mjölkchoklad inte borde vara långt borta... eller finns det kanske redan?
    Mörk choklad är ju mjölkfri, men inte lika gott...


    är mork choklad laktosfri :O fan va bra, är jätte känslig mot laktos så :(

  • horrors 24 juli 2008

    http://www.ekohandel.se/shop/?artnr=mat004. en länk!

  • cyan 25 juli 2008

    SDMaya: Tack, jag ska kolla upp vad hälsokostaffären kan tänkas ha.

    DevourMe: Mörk choklad består av kakao och socker. Det som skiljer olika sorter åt är vilken kakaoböna som används samt halten kakao. Det som inte är kakao är socker, samt små mängder tillsatser som underlättar tillverkningsprocessen, exempelvis sojalecitin som gör att soja-allergiker inte kan äta vilken choklad som helst. Alltså aldrig någon mjölk i mörk choklad!

    Mjölkfri choklad finns det alltså gott om. Men jag vill ha laktosfri MJÖLKCHOKLAD. Kan man tillverka helt laktosfri mjölk så borde man kunna göra mjölkchoklad på sådan mjölk. Frågan är om någon gör det och om det finns att få tag i Sverige. Jag kanske borde kolla i Finland, för där är det en mycket högre andel av befolkningen som är laktosintoleranta än här.

  • SDMaya 25 juli 2008

    Skrivet av DevourMe den 24 jul 2008

    Skrivet av gamlebo den 24 jul 2008

    Skrivet av cyan den 23 jul 2008

    Finns det någon som vet om man kan få tag i laktosfri mjölkchoklad i Sverige?

    Nu när det blivit en ren boom av laktosfria produkter på hyllorna (vilket jag som nyupptäckt laktosintolerant uppskattar oändligt), tycker jag att laktosfri mjölkchoklad inte borde vara långt borta... eller finns det kanske redan?
    Mörk choklad är ju mjölkfri, men inte lika gott...


    är mork choklad laktosfri :O fan va bra, är jätte känslig mot laktos så :(


    Tänk på att läsa på förpackningen, all mörkchoklad är inte lactosfri.
    Wienernougat gillar mina döttrar och den är lactosfri med. (Y)
    Maya

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.