Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

laktosfri ostkaka?

  • Nicole_88 21 december 2009

    Hej tänkte baka en ostaka till jul, men undrar om någon vet eller har testat om d går lika bra att göra den med laktosfri grädde och mjölk?

  • duda61 23 december 2009

    Hej,
    Jag har just kollat lite receptböcker och om det är småländsk ostkaka du ska göra, så tror jag inte det ska vara nåt problem. Om mjölken och grädden är laktosfri innebär bara att man tagit bort mjölksockret och det borde inte bli nåt problem när du tillsätter löpe. Det kan hända att ostkakan smakar lite sötare än "vanlig" ostkaka eftersom en del laktosfria mjölkprodukter känns ibland sötare. Om du gör ostkakan med mjölkfria produkter får du nog "fuska" lite. Lycka till!

  • duda61 23 december 2009

    Jag hittade ett recept på laktosfri ostkaka på ARLAs storkökssida. Den är på 100 port, men går att räkna om till det du vill ha. Det kan bli lite konstigt med 2,96 ägg, typ, men avrunda uppåt så blir det bra. Lycka till!

  • fiddili 23 december 2009

    Ähh det är bara att köpa vanliga laktosfria produkter och köra på.
    Valio, Skånemejerier och Arla har laktosfri mjölk som smakar som vanlig mjölk. Den som är låglaktos brukar smaka sämre.. Sötare..
    Men frågan är ju hur det går med ostlöpen.. :o

    Annars kan jag rekomendera att göra Kesokaka till denna laktosare..
    Skitgott... I med hacka mandel och bitter mandelolja så smakar det som ostkaka...
    Och Keso finns åxå laktosfritt så...(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.