Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Landskaps bakelser

  • Frontos 29 september 2010

    Hej mitt namn är Fredrik och jag har ett projekt arbete där jag letar lite efter olika bakelser, tårtor & kakor
    är det någon som har något tips.
    Har hittills inte hittat någonting om:
    Västergötland, Östergötland, Bohuslän, Dalsland, Närke, Värmland, Västmanland, Uppland, Gästrikland, Hälsingland, Medelpad, Härjedalen, Jämtland, Ångermanland, Norrbotten och Lappland.

    Dessa är de jag är mest ute efter.

    Tack på förhand //Fredrik

  • MrsC 29 september 2010

    Studentska är en äldre benämning på kvinnlig student.

    Studentska är även namnet på en Uppsala-bakelse. Bakelserna är gjorda av mördeg, med grön glasyr ovanpå och chokladtryffel inuti. Namnet uppges komma av dess oskyldigt pastellgröna yttre och syndigt mörka inre. Serveras bl.a. på Ofvandals Hovkonditori i Upsala.

    De godaste av alla bakelser tycker jag (Y) :p

    Kokboken/Recept/Studentskor
    Från Wikibooks
    Kokboken

    Ofvandals Konditori i Upsala
    ca 50 st
    Mördeg:
    12½ dl vetemjöl
    500 g smör
    6 dl strösocker
    3 ägg
    ½ tsk hjorthornssalt

    Chokladtryffel:
    5 dl kaffegrädde
    100 g smör
    1½ dl florsocker
    650 g mörk blockchoklad

    Glasyr:
    Vatten
    Florsocker
    Grön karamellfärg

    Tillagning:
    Blanda alla ingredienser till degen och klä små smorda aluminiumformar. Grädda i 200 grader i ca 10 min. Låt svalna. Gör under tiden chokladtryffeln. Koka upp grädden, smöret och florsockret. Smält chokladen i den varma smeten och rör tills den är slät. Knacka ur kakorna ur formarna och fyll dem med tryffel. Låt stelna i kylskåp. Blanda glasyren och bred den på kakorna.

    Lycka till!

  • MrsC 29 september 2010

    Uplandskubb

  • The_mama97mia 29 september 2010

    http://www.matklubben.se/matprat/dessert-_godis_och_baktips__21/det_som_kallas_landskapstaarta-36730.html

  • vilhelm1 4 oktober 2010

    nä men bohusläns landsskapssvamp är ju öronmusslingen. stek den och toppa med lite egehändigt fångade musslor och choklad ovanpå så får du en riktigt god bohusländsk "tårta"!!

  • sikaal 4 oktober 2010

    Jag har aldrig hört om Bohuslänsbakelse, det kan ju visserligen finnas ändå, men det man mest förknippar med Bohuslän är Äggost! På Tjörn är det inte något kalas utan äggost!
    Lycka till med letandet!

    Lena

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.