Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Långpannebanankaka

  • linneajohan 4 oktober 2010

    Hej igen!

    Förlåt om jag kanske är tjatig, men på tal om banankakor förut. :) Ni verkar ju vara väldigt duktiga på konverteringar. Här är vanlig banankaka jag försökt göra om till långpannestorlek. Jag har alltså räknat på en helt vanlig kaka och ändrat proportionerna. Vad är det mer jag skall tänka på, utöver kortare gräddningstid?

    Kan ni se om de här volymberäkningarna stämmer? Står de sig i proportion till en långpanna på 40x30 cm? Verkar det rimligt? Jag vill ju inte att pannan skall svämma över när det jäser i ugnen!


    Originalkaka:

    2-3 bananer
    2 ¼ dl strösocker
    100g margarin
    3 ¾ dl vetemjöl
    1 ½ tsk bikarbonat
    1 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 dl mjölk
    2 ägg


    Långpanneversion:

    7 - 9 bananer
    7 ¼ dl strösocker
    325g margarin
    12 ¼ dl vetemjöl
    5 tsk bikarbonat
    1 msk bakpulver
    2 msk vaniljsocker
    3 ¼ dl mjölk
    6-7 ägg

    Tack för all hjälp, det uppskattas verkligen! :)

    Linnea

  • vitchokladkaka 5 oktober 2010

    jag tycker det ser ut att stämma rätt bra, det är ju bara att se till att inte fylla långpannan för mkt, 2 tredjedelar brukar vara rätt lagom, skulle d då bli smet över är det ju bara att göra en extra kaka i en lite mindre form :D

  • linneajohan 5 oktober 2010

    Perfekt. :) Det visade sig heller inte vara 2 tredjedelar.
    Kanske lite mycket bikarbonat och bakpulver, vad tycker du? (Jag har inte smakat)

  • vitchokladkaka 6 oktober 2010

    jag tror inte det ska vara nåt problem kommer grund receptet ut bakboken 7 sorters kakor? i så fall är det samma som jag brukar använda, och det ofta :P

  • linneajohan 6 oktober 2010

    Jag vet faktiskt inte vart det kommer ifrån! Jag har fått det till skänks av en släkting, så att säga. :)

    Mitt recept på originalet står ju överst i tråden. Kanske kan du jämföra och skriva upp ditt eget, ifall det skiljer sig? Ju fler banankakor i samlingen, desto roligare. :D

  • berg45man 6 oktober 2010

    På tal om goda banankakor i långpanna så har jag ett recept som är väldigt gott och lättbakat.

    6 dl vetemjöl
    4,5 dl strösocker
    2 msk vaniljsocker
    1 tsk bakpulver
    1 tsk bikarbonat
    4 st mosade bananer
    2 ägg
    200 gr smält smör eller margarin

    Rör ihop alla ingredienserna och häll över i en smord och bröad långpanna.

    grädda i 175 grader ca 20 min.

    Glasyr:
    75 gr smält margarin
    3 dl florsocker
    1 äggula (tillsättes sist)
    1/2 tsk vaniljsocker

    Jag brukar ta en och en halv sats av glasyren. Bred ut på den avsvalnade kakan och strö över chokladströssel.

  • linneajohan 6 oktober 2010

    Tack så jättemycket. Det blir att testa nästa gång. :D

  • vitchokladkaka 6 oktober 2010

    100g smör el. margarin
    3 dl socker
    2 ägg
    5 dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat
    1 tsk bakpulver
    1 tsk ingefära
    2 tsk kanel
    2 bananer (ca 400g)
    ½ dl kallt kaffe

    Inte riktigt samma men ack så gott :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.