Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Letar efter ett namn på något som liknar struvor

  • almerase 26 december 2010

    Jag har ingen aning om vad det heter men de är runda med hål i som fritteras och "brukar" göras på sommaren och påminner om Struvor i receptet... Jag har ett barndomsminne av detta som kom fram när det bakades Struvor men ingen vet vad de kallas så hoppas på bättre lycka här.

  • Shoutoutloud 26 december 2010

    munkar? de är runda med hål i=

  • CMTM 27 december 2010

    {beauty}

    Skrivet av almerase den 26 dec 2010

    Jag har ingen aning om vad det heter men de är runda med hål i som fritteras och "brukar" göras på sommaren och påminner om Struvor i receptet... Jag har ett barndomsminne av detta som kom fram när det bakades Struvor men ingen vet vad de kallas så hoppas på bättre lycka här.
    Du kanske menar DONUTS?

  • zeke59 28 december 2010

    Struvor
    1 st ägg
    1 dl mjöl
    1 dl mjölk
    1 tsk strösocker, och ev ingefära att vända struvorna i
    kokosfett, till fritering
    strösocker, och ev ingefära att vända struvorna i

    Tillagning
    Receptet ger ca 20 - 30 stycken

    1. Vispa ihop ingredienserna till en "pannkakssmet" och häll i en liten men hög form.

    2. Hetta upp kokosfettet i en liten kastrull och sänk ner struvjärnet i det heta fettet så att det blir varmt.

    3. Ta upp järnet och doppa det i smeten, det får inte komma smet på stjärnformens ovansida då lossnar inte struvorna. Lyft järnet från smeten ner i det varma fettet och fritera till fin färg. Var alltid försiktig, när du friterar! Ta upp järnet och knacka lätt på det så att struvan lossnar, låt den droppa av på hushållspapper. Vänd struvan i strösocker. Sockret kan även kryddas efter önskemål, till exempel med ingefära.

    4. Fortsätt nu att göra fler struvor, järnet behöver bara oljas första gången. Med struvor är det som med pannkakor - man misslyckas alltid med den första, så ge inte upp!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.