Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

letar efter recept på "torr" kola/chokladgodis??

  • storm828 8 december 2011

    för några år sedan blev jag bjuden på en sorts kola, den var inte seg eller kladdig, snarare torr (kanske inte ens ska kallas kola då?)

    någon som vet vad jag talar om ?
    finns recept på sånna? vad kallas de?

    de ska inte vara kladdiga, kletiga eller sega :)

  • husmusen88 8 december 2011

    menar du fudge?

  • storm828 8 december 2011

    jag vet inte. kan hända

    de fugde jag köpt i affären var inte lika "torra " som de som var hembakade

    vet du nå bra recept på fugde (som är väldigt torr och smakar choklad?=

  • storm828 8 december 2011

    börjar fundera om det var "misslyckad fudge" jag åt
    den var rätt grynig, men det var det jag gillade, det var somd et som gjorde den "torr"

  • soccermum 8 december 2011

    Bruningar

    eller kanske dessa julgodisar?

  • storm828 8 december 2011

    det kan vara dem!
    de ska vara lite torra och smuliga

    ska man verkligen koka dem i 2 h ?

  • soccermum 8 december 2011

    Japp..
    Och om man rör i smeten så har jag hört ryktas om att den blir seg som kola istället.. Fast jag har aldrig rört.. Det liksom sockrar sig på kanten av grytan och jag tror det är det som gör den lite smulig, att den kokar så länge menar jag :)

  • soccermum 21 december 2011

    Har uppdaterat receptet med massa bilder, steg för steg, då jag tyckte det var jättetråkigt att frokenviol misslyckades med sin sats :( (L)

  • a-lie 21 december 2011

    Det är inte Indisk kola du menar?

  • Samur 24 december 2011

    Skrivet av storm828 den 8 dec 2011

    börjar fundera om det var "misslyckad fudge" jag åt
    den var rätt grynig, men det var det jag gillade, det var somd et som gjorde den "torr"


    Hej hopp! Jag tror det var chokladfudge du åt. Recept finns i en äldre upplaga av Vårkokbok. Har precis gjort ljusfudge och ska göra en sats chokladfudge till (L){eat}

    Mvh
    S

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.