Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Likörpralin

  • scako 1 december 2010

    Kan någon hjälpa mig med ett recept på sockerblandningen som finns i t. ex. Fazers likörpraliner.
    Jag inbillar mig att det inte går att göra chokladformar själv och däri skvätta lite likör av någon sort för att sedan försegla det med ngt.
    Någon som vet?

  • enaw 17 december 2010

    Om du täcker insidan av tex ischokladformar med ett relativt tjockt helttäckande lager choklad, låter det stelna ordentligt och sedan penslar insidan med avsvalnad sockerlag (½ dl socker och 2 msk vatten som fått koka 10 minuter och sedan svalna)

    Bred ut choklad till ett ca 2 mm tjockt lager på en bit folie, stansa ut rundlar som passar som "lock" på formarna, pensla de rundlarna med sockerlag också.

    Fyll på med önskad likör, tex Bailey´s

    Smält lite choklad och spritsa noggrant runt kanten på formna och tryck fast rundlarna -med den sockerpenslade sidan mot likören!! , se till att det blir helt tätt.
    Dra av ischokladformen när det stelnat ordentligt. Kan förvaras på sval plats (ej kyl) i ca 2 veckor.

    Vill man kan man göra mönster med vit choklad i botten på formen innan man täcker med mörk.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.