Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Limemarinerade jordgubbar men säsongen verkar vara över för dess gubbar. Vad kan jag ta istället? Hjälp!

  • VM 12 augusti 2009

    Jag ska göra en efterrätt där man ska marinera jordgubbar i limeskal, limesaft o honung. Till det ska det vara grovt riven mjölkchoklad i turkisk yoghurt.

    Någon som gjort någon annan marinad med andra bär eller frukter som skulle kunna passa även till detta?

  • Mistys 15 augusti 2009

    Beror på hur löst det får vara. jag brukar marinera jordgubbar på det viset till glass. på vintern köper jag jordgubbar i frysdisken. Dessa blir ju lite "såsigare" än färska bär men samma smak och det blir så gott till vanilj glass. Men behöver det vara fastare så blir det klurigare.

  • gimmiahug 15 augusti 2009

    Jag har faktiskt bara marinerat just jordgubbar.... då med limeskal och basilika (jättegott!). Jag skulle kunna tänka mej att jordgubbar svarar bättre på marinad än andra bär eftersom de är lite fastare.... och som Misty säjer kan det ju funka med frysta bär?

    Annars tycker jag att hallon är supergott tillsammans med choklad, så det kanske skulle kunna fungera? Och vilken häftig idé med riven choklad och turkisk yoghurt förresten!

  • Martina-larsson 22 augusti 2009

    Jag har marinerat blåbär i lime men de hade jag på en cheesecake men det kanske är gott ändå :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.