Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ljus eller mörk rom?

  • frucaos 22 december 2008

    Vad blir skillnaden? Jag är otroligt ovetande på den punkten, och har efter råd på systemet köpt en flaska ljus rom som skulle ner i julgodiset. Men så ser jag i receptet på romtryffel att det ska vara mörk rom. :o Hur stor betydelse har det?
    Är det någon som har bra godisrecept som ska innehålla ljus rom?
    Eller, för all del, kakrecept går också fint, bara jag får användning för flaskan!

  • NicolinaZ 22 december 2008

    Mörk rom jämfört med ljus är lite som brunt socker jämfört med vanligt vitt skulle jag säga. Dvs det GÅR säkert att använda, men ger inte riktigt lika mycket arom... Däremot går ljus rom finfint i olika drinkar! Lycka till!

  • The_mama97mia 22 december 2008

    Mmmm... ljus rom - Mojito!!!!
    Har inte använt ljus rom i godis men tror ju inte att det blir förstört på ngt vis...

  • frucaos 22 december 2008

    Så det är bara att prova då? Öka mängden lite eller? (Vad duktiga ni är på snabba svar! (Y))

  • frucaos 22 december 2008

    Har tagit mig i kragen och letat lite här på klubben efter recept med rom i, tror jag ska prova mozartkulor ...
    Till sommaren kan det hända att jag marinerar lite jordgubbar. Det låter inte dumt ...

  • Mowa75 22 december 2008

    Tänk på att om du gör tryffel, så ta inte mer än angiven mängd rom, då stelnar kanske inte smeten som den ska!
    Om du däremot använder pralinformar och har choklad runt, så går det ju bra ändå.

  • boz1965 22 december 2008

    Skrivet av frucaos den 22 dec 2008

    Vad blir skillnaden? Jag är otroligt ovetande på den punkten, och har efter råd på systemet köpt en flaska ljus rom som skulle ner i julgodiset. Men så ser jag i receptet på romtryffel att det ska vara mörk rom. :o Hur stor betydelse har det?
    Är det någon som har bra godisrecept som ska innehålla ljus rom?
    Eller, för all del, kakrecept går också fint, bara jag får användning för flaskan!


    Mörk rom är fylligare i smaken och passar bra till bak och godis. Själv brukar jag använda 80%-ig Stroh-rom.

  • systeryster 22 december 2008

    Mörk rom har en annan karaktär än ljus rom, den ljusa är inte lika smakrik.Den mörka påminner kanske närmast om arrak i smaken.Är gott med te och mycket socker en kall vinternatt om man är kulen.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.