Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lyckas med "kakspritsare"

  • betsla 23 januari 2009

    Jag hittade mammas gamla (från 80-talet) "kakspritsare", ni vet en sån man fyller med typ mördeg och klickar ut kakorna genom olika stansade plåtar. Svårt att förklara...

    Jag hade för mig att det var nån hake med varför vi inte använder den, men var tvungen att prova.

    Nu vet jag... allt går jättebra, men kakorna lägger sig inte snyggt på plåten utan fastnar på undersidan av "kakspritsaren". Fick pilla loss alla med kniv och hur kul är det...

    Nån som har fått det att funka? Jag körde ett recept på Strassburgare, http://www.recepten.se/recept/strassburgare.html , genom den.

  • betsla 23 januari 2009

    Nej då nej då! Nu har jag kommit på det... och använde ett gammalt recept från "Sju sorters kakor".

    Första gången försökte jag använda bakplåtspapper, gick INTE! När jag testade på smord plåt gick det som en dans. Det är ju ett strålande redskap ju!(Y)

  • 23 januari 2009

     

  • betsla 24 januari 2009

    Skrivet av RudaSlaska den 23 jan 2009

    Vad gnäller du då för och framförallt ställer frågor - som du redan har svaren på.

    *stönar högt*


    Eh, jaha? Om du läser mitt senaste inlägg en gång till så ser du att jag skrev "nu har jag kommit på det..." Det betyder alltså att när jag skrev frågan i det första inlägget så visste jag inte.

    Gnäller inte ett dugg!

  • Maskrosen 24 januari 2009

    Hej,
    ni kan oxå smöra spritsplattan lite på utsidan.
    Så släpper degen lättare.
    :D

  • lenajeanette 24 januari 2009

    betsla, lägg gärna in receptet jag har aldrig lyckats få till en bra kakdeg som jag lyckats pressa genom min kaksprits som är ett loppisfynd. Slutar alltid med att jag gör kakorna för hand.:(

  • betsla 24 januari 2009

    Skrivet av lenajeanette den 24 jan 2009


    betsla, lägg gärna in receptet jag har aldrig lyckats få till en bra kakdeg som jag lyckats pressa genom min kaksprits som är ett loppisfynd. Slutar alltid med att jag gör kakorna för hand.:(


    Det finns ett liknande recept här redan, så jag länkar in det:



    I mitt recept ska man mala ner 5 bittermandlar, men det hade jag inte hemma så dem skippade jag. Funkade bra ändå.

    Tänk vad fort det går att göra småkakor nu! =) Men vad skulle man kunna smaksätta degen med för att göra dem lite roligare?

  • lenajeanette 24 januari 2009

    Citronskal och kardemumma (tillsammans supergott)

    Vaniljsocker

    Limeskal

    (Bittemandeln ger ju en speciell smak, går bra att använda essens också.)

    Finns säker mssor av annat också.

  • betsla 24 januari 2009

    Skrivet av lenajeanette den 24 jan 2009

    Citronskal och kardemumma (tillsammans supergott)

    Vaniljsocker

    Limeskal

    (Bittemandeln ger ju en speciell smak, går bra att använda essens också.)

    Finns säker mssor av annat också.



    Tack! Tänkte testa med riktigt finkrossad choklad och pepparmintsessens också.

  • Maskrosen 24 januari 2009

    Vänlighet är guld värd!
    Kram

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.