Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lyckat brödbak

• farmoringer 10 februari 2008

Jag har ju bakat bröd igår och idag. Alla har varit goda och blivit bra. Men jag måste säga att
    Hälsolimpa var ettmycket gott och smakrikt bröd..

• Tillberga 10 februari 2008

jag har nu räknat om receptet så man kan göra TVÅ bröd i form
    skall lägga till den "räkningen"

• farmoringer 10 februari 2008

(Y)Så himla bra att receptet ändras auotomatiskt i min kokbok när du, Tillberga, redigerat ditt recept...(Y)(Y)

• tina62 10 februari 2008

Ska prova detta brödet i morgon efter jag handlat det som saknades.

• monac 8 mars 2008

jag med!:)

• celice 8 mars 2008

:D idag har det blivit ett bak med brödkaka, för det gapade tomt i frysen, att den sen blev lyckad gör mig gott...............(Y)(Y)(Y)

• The_mama97mia 8 mars 2008

Jag tjatar om Mikes bondbröd i mina recept, igår blev jag bortbjuden o tog med ett bröd som gåbortspresent. Hoppas det blev omtyckt. Sen skickade jag med barnen det andra brödet, dom skulle sova hos mormor. Slutade med att jag stod utan mitt goda bröd idag! Måste baka igen!
    Funderar på att köpa bakmaskin, finns det ngn tråd för det tror ni? Jag såg en billig bakmaskin hos Netto sist. TYcker det låter enkelt o roligt.

• MammaIrene 8 mars 2008

Ja, gör inte som jag bara.......
    Jag köpte en på Maxi för ett tag sedan o allt funkade bra, ända tills jag glömde hälla i jästen en dag...... Vad som hände kan ni säkert räkna ut....... Men till råga på allt när jag skulle slänga ut det misslyckade brödet till hönorna kom själva veven i botten med o nu kan jag inte använda maskinen:@:@:@
    Är det någon som vet om man kan få tag i nya? Utan den är ju maskinen värdelös!
    Nåja, frukostbullar går ju också bra:D

• monac 8 mars 2008

har brödet jäst för varmt eller för länge om det inte "reser sig"? :'(nån som vet?
    (Menar vanliga jäst-degar inte dem med bikarbonat):o

• ikah 8 mars 2008

Skulle säga att det inte har jäst alls.

• monac 8 mars 2008

inte alls?
    jo men det har det men sedan blir det mer "platt! jäser på bredden....:)

• Kaneta 9 mars 2008

Det har hänt mig ett par gånger och jag tror att du har rätt i att det varit både för varmt och jäst för länge. Degen blir lös/mjuk och tappar formen. Sist hände det när jag skulle göra semlor. Jag fick kalla dom hamburgersemlor. Platta men ändå goda.
    Ibland jäser jag frukostbröd över natten i kylen och dom blir bra. Då har dom jäst länge men kallt och det funkar.
    Man kanske kan ha regeln: Kallt - Jäs länge. Varmt - Jäs kort! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.