Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Macarons

  • fen0mena 17 november 2009

    Nån av er matklubbare som har bakat macarons nån gång? Jag har försökt en gång, de blev platta, inte så där släta & fina de är på bilder, utan de sprack. Sen blev smeten som var fint rosa, istället ljust brun när jag gräddade dem. :'( Ingen hit alltså..

    Nu har jag hittat superbra guide på bloggen Hellosugar som jag tänkte prova imorgon.
    http://www.hellosugar.se/2009/11/recept-och-instruktioner-for-macarons/

    Men jag vill ändå ha tips, trix och recept av er alla! Krävs nog några gånger innan man lyckas...(L)

  • fen0mena 17 november 2009

    Just det! En sak till: vet nån om det går att köpa mandelmjöl nånstans? eller om man måste hålla på å mala själv..

  • jbson 1 februari 2011

    Jag köpte Mandelmjöl (Almonds 200g för 19:90) idag på Lidl :)

    Men till mitt förtret så står det ingen innehållsförteckning/kalorier/fett...
    Kör LCHF just nu så det hade ju vart bra å veta! ;)

    Någon som vet?

  • Receptglad 1 februari 2011

    Mandelmjöl kan du köpa på lchf-butiken.se......... färdigmalt och klart (Y)

  • lingoluring 1 februari 2011

    "strössel och annat" har mandelmjöl.
    Macarons behöver vila en bra stund på plåten innan de sätts in i ugnen man ska kunna ta på smeten och den ska ha en "torr hinna".
    då spricker de inte.
    Du har kanske blandat mandel och äggvita för mkt så luften gått ur, då höjer de sej inte.
    vad för slags färg har du använt?
    pulver och pstafärger är de bästa, vanlig hushållsfärg gör bara "smeten " blöt.

    Lycka till med nästa försök.
    \o/

  • kasafe 1 februari 2011

    Var köper man pulver och pastafärg?

  • lingoluring 1 februari 2011

    pasta och pulverfärger har de på ultimate cake - malmö, strössel och annat- web butik, malmö
    kakburken, web butik, tårtdecor, web butik, tårtpinglan, mfl mfl

  • kasafe 1 februari 2011

    Har någon tips på lämplig pulverfärg till macarons?
    Om man vill ha en rosaaktig färg på kakan ska man anända röd färg då?

  • lingoluring 2 februari 2011

    jag hade nog valt röd, om man inte vill ha ljusrosa eller grisrosa macarons {eat}

  • Saleborn 4 februari 2011

    du kan också göra eget mandelmjöl..Jag körde mandeln genom en kvarn och sen så siktade jag det genom en sil..då blev det finmalet. Jag lyckades med mina macroner på tredje försöket och jag använde röd färg.

  • askica 4 februari 2011

    Jag har försökt två gånger och det blev misslyckat.

  • lingoluring 4 februari 2011

    Jag använder mej av ett recept med sockerlag som vispas i vitorna, det har funkat bra, tror det är samma som på hello sugar

  • knyppeltanten 5 februari 2011

    Man kan använda malda digestivekex också, läste det på bloggen bakemyday (som jag tycker är jättebra)

  • Bumbis 6 februari 2011

    Jag har gjort macroner en gång och dom lyckades perfekt. Trodde inte det då jag läst så många som misslyckas. Jag googlade makroner och använde det översta receptet, jag gjorde både rosa och bruna. Lycka till. (Jag malde min mandel i en sådan där gammal mandelkvarn)

  • helenepe 7 februari 2011

    Kan det var det som hjälper?
    Jag bakade macroner i helgen och dom sprack. Sen efteråt hittade jag min mandelkvarn!
    Blir kanske ett nytt försök nästa helg.
    Såhär blev mina:
    http://pyntopyssel.wordpress.com/2011/02/06/hallonmacarons/

  • Bumbis 7 februari 2011

    Skrivet av helenepe den 7 feb 2011

    Kan det var det som hjälper?
    Jag bakade macroner i helgen och dom sprack. Sen efteråt hittade jag min mandelkvarn!
    Blir kanske ett nytt försök nästa helg.
    Såhär blev mina:
    http://pyntopyssel.wordpress.com/2011/02/06/hallonmacarons/


    Kan vara så, den måste vara väldigt finmald.Såhär var mitt recept:
    3 dl florsocker
    90 gr malen mandel
    1 dl äggvita (3 st)
    1/2 dl socker

  • helenepe 7 februari 2011

    Det låter rätt likt receptet jag använde. Dock blev det mindre mandel då den inte blev så finmald. Men nästa gång blir det nog bättre med mandelkvarnen! :)

  • jbson 7 februari 2011

    Skrivet av helenepe den 7 feb 2011

    Kan det var det som hjälper?
    Jag bakade macroner i helgen och dom sprack. Sen efteråt hittade jag min mandelkvarn!
    Blir kanske ett nytt försök nästa helg.
    Såhär blev mina:
    http://pyntopyssel.wordpress.com/2011/02/06/hallonmacarons/



    Ser ju jättegoda ut!!! :DD

  • pippin2 7 februari 2011

    Hej alla macaronbakare!
    Jag hade en gång i tiden ett recept på "Mandelhalvor" som blev ännu godare än macaroner, inte riktigt så söta och med fin mandelsmak. Jag kan inte hitta receptet nu, fattar inte var det blivit av. Principen var densamma, en mandel-äggvita-sockersmet, något mittemellan biskvi och macaron. Sedan lade man ihop kakorna två och två med god smörkräm och delade rakt över i två halvor - mums! Finns det någon som har receptet..? Tror det stod i receptet att man kunde variera med att doppa snittytan i choklad, men den var god precis som den var.
    Jag brukade ha dem i frysen - perfekta att ta fram till kaffet och äta iskalla... de tinade ju fort på grund av sockret. Men - snälla - om någon har ett recept som kan stämma med detta, snälla lägg in det!

  • helenepe 8 februari 2011

    Jag har sparat det här receptet i min kokbok, men inte prövat det än. Låter lite som det du beskriver?

    Dubbla biskvier med apelsinkräm

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.