Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Madelmusslor

  • Ullabritt59 25 november 2012

    Blev nostalgisk och tänkte baka madelmusslor till jul, precis som mormor gjorde. Hittade ett recept som innehöll mald sötmandel, smör, socker, ägg, mjöl. Klädde mormors formar med deg och in i ugnen på 175 grader. det blev ingen mussla utan en kaka i en form. Saknade "pajformen". Sedan var det mycket svårt att få ur dem ur formarna. Nu har jag en skål med smulor och några tjocka kakaor.
    Min fråga är....HUR GÖR MAN mandelmusslor???
    Ullabritt

  • pleta 25 november 2012

    Det viktigaste är väl att man ska trycka ut degen mycket tunnt utan att det blir för tunnt. Svårt att veta i början så man får pröva sig fram.

    När kakorna har svalnat kollar jag att inget fastnat på kanten(skrapa bort det i så fall) och sen kan man knacka nätt i botten och runt om på formen så ska musslan lossna av sig själv.

  • amoz 25 november 2012

    Dessa mandelmusslor blir alltid lika fina när jag gör dem, har bara misslyckats en gång och det var då jag använde ett billigt vetemjöl.
    Du ska smörja formarna och sedan klä de tunt. När de fått en gyllengul färg tar du ut plåten och låter formarna svalna ett par minuter. Gör sedan som jag och ta på en gammal fingervante när du ska vända de varma formarna försiktigt . Ibland får man liksom "slå" lite försiktigt samtidigt.
    Lycka till!
    Ann-Maries mandelmusslor

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.