Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mandelbräck??

  • carissma2 24 oktober 2008

    Hejsan!!

    Jag undrar om någon vet hur man gör karamell som man sedan blandar mandel som sedan får stelnai så det blir gott och knäckigt.
    Vet att det är socker som man ska smälta MEN är det nåt mer än det???
    Har letat efter recpet härinne men inte hittat nåt.

    Tack på förhand Susanne

  • Gia1 24 oktober 2008

    Hej Carissma2
    Hittade detta receptet på enjoywine.se
    Hoppas det är sån mandelbräck du menar

    Gia1 :)

    Dolci - Efterrätt
    Pisatschglass med mandelbräck
    Ingredienser:
    100 gr pistachmandel
    50 gr socker
    6 äggulor
    75 gr socker
    2 ½ dl grädde
    2 ½ dl mjölk
    2 msk amarettolikör

    Mandelbräck:

    100 gr socker
    1 gr pektin
    2 ½ msk mjölk
    35 gr honung
    80 gr smör
    100 gr hackad mandel

    Så här gör du:
    Skålla och skala pistachmandlarna. Kör mandlarna i en mixer med sockret till en slät massa. Vispa äggulor och socker vitt och luftigt. Koka upp gräddmjölken med pistachmassan under ständig omrörning. Vispa ner gräddkoket i äggblandningen.
    Häll tillbaka i kastrullen och sjud smeten under ständig omrörning med en spatel tills det börjar fastna på spateln, ca 85 °. Smeten får inte koka. Häll smeten i en bunke och kyl den snabbt i ett kallt vattenbad. Låt smeten kallna i kylskåpet.
    Tillsätt amarettolikören och kör sedan glassmassan i en glassmaskin eller ställ in bunken i frysen och rör om smeten då och då tills den har en fast konsistens.
    Sätt ugnen på 175 °. Koka upp mjölken med honung och smör. Blanda pektinet med sockret och rör ner det i mjölkblandningen. Koka blandningen tills den börjar tjockna och släppa i kanterna. Blanda i mandeln och stryk ut den på en bakduk av silikon på en plåt. Grädda mandelsmeten i ca 15 minuter eller tills den är gyllenbrun. Låt smeten svalna och bryt den sedan i bitar till dekoration.

    Källa:
    Enjoy Wine & Spirits

  • Okänd 24 oktober 2008

    testa att sök på tosca... det kan vara det du menar...

  • carissma2 24 oktober 2008

    Nej jag menar inte kolasås med mandel eller kola med mandel, det jag menar är när karamellsåsen blir hård som tex en klubba, alltså hårda karamellbitar med mandel i som man kan krossa och ha över glass tex.
    Förstår ni vad jag är ute efter nu??!

  • Gia1 24 oktober 2008

    Carissma2
    Detta är ju ett ypperligt tillfälle för dig att ta fram din kreativa sida inom bakning, skapa en egen mandelbräck för gör du det då ska du se att det är hur många som helst som förstår vad du menar och det är SÄKERT nån som kommer och säger att "det där receptet är mitt" :D

    Gia1

  • Kicki8 24 oktober 2008

    Leta på brända mandlar
    Då får du upp recept på både de knäckiga i olika varianter och de med rosa jox runtom.
    Tycker personligen mest om de knäckiga men har ej vågat göra dem hemma än.:)

  • babbs 25 oktober 2008

    Antar att det är detta som du är ute efter.

    Hård nougat

    15 mandlar
    5 msk socker
    knappt 1 tsk bikarbonat

    Skolj, torka och hacka mandlarna. Smält sockret i en panna utan att röra i det. När det är ljusbrunt läggs hackad mandel och bikarbonat i. Häll upp på oljesmord plåt eller oljat bakpapper och låt det kallna. Krossa den sedan som du vill ha den när den är kall.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.