Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mandelessens = ?

  • irrevirre 12 juni 2008

    Vet någon om mandelessens kan stå förb bittermandelessens i en del recept.
    Jag frågar p.g.a detta recept:
    Dorthe´s mazarinkage (mazarinkaka från Danmark)

    Jag hittade inte mandelessens i affären och tog mandellikör istället. Det blev gott men inte tillräckligt med mandelsmak.
    KAN det vara så att det är bittermandelessens som avses . DET såg jag i butiken.

  • Annras 12 juni 2008

    Skrivet av IrreVirre den 12 jun 2008

    Vet någon om mandelessens kan stå förb bittermandelessens i en del recept.
    Jag frågar p.g.a detta recept:
    Dorthe´s mazarinkage (mazarinkaka från Danmark)

    Jag hittade inte mandelessens i affären och tog mandellikör istället. Det blev gott men inte tillräckligt med mandelsmak.
    KAN det vara så att det är bittermandelessens som avses . DET såg jag i butiken.


    Den enda mandelessens som mig veterligen finns i Sverige är bittermandelessens (finns på bakhyllan tillsammans med karamellfärgerna bland annat). Men jag reagerar mot mängden i kakan, 2 teskedar. Låter mycket! När vi tar i bittermandelessens så är det ju bara ett par droppar.
    Kanske finns sötmandelessens att köpa i Danmark, men inte här. Jag hade nog tagit ca 3-4 droppar bittermandelessens i stället för de 2 teskedarna.

  • Wombat04 12 juni 2008

    Håller med Annper där, det krävs ju jättelite bittermandelessens för att få jättemycket smak. Jag tror också att bittermandelessens är det enda vi har här, det är det enda jag har sett i alla fall.

  • irrevirre 12 juni 2008

    Det är nog sant som ni säger.
    Jag kan ju handla det när jag ändå köper makronerna i Danmark. Ja, så enkel var nog lösningen.
    ELLER som du säger Annper, minska mängden bittermandelessens.
    Tack för hjälpen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.