Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mandelmassa

  • croxie64 15 februari 2011

    Hej på er alla :D

    Jag håller på och förbereder några bakelser som påminner mycket om prinsess bakelser. Med andra ord så är dom täckta med mandelmassa.

    Nu är det så att de här bakelserna ska fraktas dagen efter jag har gjort dom, och som ni säkert vet så torkar mandelmassa ganska snabbt.

    Så jag undrar om ni vet om det finns något smart trick man kan ta till för att mandelmassan ska hålla sig färsk och mjuk längre?
    Kan tillägga att jag gör min egen mandelmassa på mald mandel, strösocker, florsocker och några droppar vatten.

    Skulle vara mycket tacksam för tips om ni har några :)

    Christa

  • skatmara 18 februari 2011

    Hmm... Det bästa måtte väl vara om du skulle förvara bakelserna i en (eller flera) plastlåda m lock, tänker jag. Såväl plastfolie som fuktad handduk skulle antagligen fastna i mandelmassan, eller hur?
    Vad tror du om förslaget m plastlåda? Kanske en sån där tårtkupa, m bricka o huva i plast, du vet, skulle visa sig lämplig?

  • skatmara 18 februari 2011

    En sak till: Jag tvivlar på att det är lyckat att trixa med själva mandelmassan, sätta till något för att den ska hålla sig mjuk längre. Tror mera på att se till att mandelmassan inte torkar ut, sedan den väl lagts på.
    Lycka till, glömde jag också säga!{embarrassed}

  • croxie64 18 februari 2011

    Skrivet av skatmara den 18 feb 2011

    Hmm... Det bästa måtte väl vara om du skulle förvara bakelserna i en (eller flera) plastlåda m lock, tänker jag. Såväl plastfolie som fuktad handduk skulle antagligen fastna i mandelmassan, eller hur?
    Vad tror du om förslaget m plastlåda? Kanske en sån där tårtkupa, m bricka o huva i plast, du vet, skulle visa sig lämplig?


    Jag gjorde ett test bak och förvarade bakelserna i ett par plastlådor i kylen, och dom var faktiskt saftigare och godare efter ett par dagar.
    Mandelmassan förändrades dock inte. De bitar som hunnit stelna medan jag dekorerade var lika hårda som när jag satte in dom i kylen. Men den mandelmassa som var mjuk då jag var färdig med dom var fortfarande lika fin efter ett par dagar. Så det räcker nog med plasten tror jag.

    Hade planerat att göra själva basen en dag innan, men jag tror att jag ska baka cupcakesen och fylla dom ett par dagar innan och förvara dom i kylen. Sen kan jag dekorera kvällen innan.

    Dom såg ut så här förresten: http://christastjean.co.uk/?p=7648

    Och tack för svaret :)

  • salabo 18 februari 2011

    Skrivet av croxie64 den 16 feb 2011

    Hej på er alla :D

    Jag håller på och förbereder några bakelser som påminner mycket om prinsess bakelser. Med andra ord så är dom täckta med mandelmassa.

    Nu är det så att de här bakelserna ska fraktas dagen efter jag har gjort dom, och som ni säkert vet så torkar mandelmassa ganska snabbt.

    Så jag undrar om ni vet om det finns något smart trick man kan ta till för att mandelmassan ska hålla sig färsk och mjuk längre?
    Kan tillägga att jag gör min egen mandelmassa på mald mandel, strösocker, florsocker och några droppar vatten.

    Skulle vara mycket tacksam för tips om ni har några :)

    Christa

  • Lunchdax 18 februari 2011

    Har du verkligen täckt tårtan med mandelmassa? Det låter smuligt, du menar inte marsipan?
    Jag gör egen marsipan och det har samma ingredienser som det du skrev, men det kanske är samma ingredienser i mandelmassa också. Nyfiken, för jag visste inte att man kunde ha mandelmassan också i såfall! :)

    Det är nog bara att se till att de inte "luftas", så en burk eller tårtlock borde vara det bästa. Om det är extra petigt kan det kanske funka att ställa in ett glas med vatten under tårtkupan eller vad du har så kan det hålla sig fuktigare. Det gör man ju ibland med andra matvaror som inte får torka.

    Jag gillar han längst ner näst till höger bäst hihi :)

  • salabo 18 februari 2011

    Skrivet av croxie64 den 16 feb 2011

    Hej på er alla :D

    Jag håller på och förbereder några bakelser som påminner mycket om prinsess bakelser. Med andra ord så är dom täckta med mandelmassa.

    Nu är det så att de här bakelserna ska fraktas dagen efter jag har gjort dom, och som ni säkert vet så torkar mandelmassa ganska snabbt.

    Så jag undrar om ni vet om det finns något smart trick man kan ta till för att mandelmassan ska hålla sig färsk och mjuk längre?
    Kan tillägga att jag gör min egen mandelmassa på mald mandel, strösocker, florsocker och några droppar vatten.

    Skulle vara mycket tacksam för tips om ni har några :)

    Christa

    Om jag förstår dig rätt så har du gjort mandelmassa, men du skall täcka tårtan med marzipan och den håller si mjuk två till tre dagar.
    blanda en del marzipan och en del florsocker med en tredjedel glykos ( som du köper på apoteket, Blanda väl marzipanen skall vara klippfri och relativt lätt att kava ut.
    Lycka till!

  • croxie64 18 februari 2011

    Skrivet av Lunchdax den 18 feb 2011

    Har du verkligen täckt tårtan med mandelmassa? Det låter smuligt, du menar inte marsipan?
    Jag gör egen marsipan och det har samma ingredienser som det du skrev, men det kanske är samma ingredienser i mandelmassa också. Nyfiken, för jag visste inte att man kunde ha mandelmassan också i såfall! :)

    Det är nog bara att se till att de inte "luftas", så en burk eller tårtlock borde vara det bästa. Om det är extra petigt kan det kanske funka att ställa in ett glas med vatten under tårtkupan eller vad du har så kan det hålla sig fuktigare. Det gör man ju ibland med andra matvaror som inte får torka.

    Jag gillar han längst ner näst till höger bäst hihi :)



    Använder man inte bittermandel också till marsipan? Det är inte riktigt samma sak med mandelmass och marsipan, det vet jag...och marsipan är ju lite mer bitter i smaken.

    Om jag jämför marsipanen som man kan köpa här och vad jag har gjort själv så smakar det definitivt inte detsamma, det är en sak som är säker. Men så smakar marsipan olika beroende på vilket märke man köper också, så man vet aldrig.

    Och det är för mycket luft som är problemet. Jag kanske får förvara dom i plast eller en tårtkupa medan jag dekorerar dom. Alltså de som fortfarande väntar på sin tur. För det var under tiden som jag kladdade med ätliga pennor och icing som det började torka.

    Och tack för svaret :)

  • Lunchdax 18 februari 2011

    Okej, kul, då ska jag prova mandelmassa någon gång istället för marsipanen. Sökte på Internet efter vad exakt skillnaden är och det är tydligen detta (från SVTs hemsida):

    Mandelmassa är mald mandel hoprörd med florsocker och ofta med glukossirap eller äggvita som tillsatt bindemedel. Viss mandelmassa drygas ut med frön från aprikos eller persika, vilka är släktingar till mandeln. Då är ofta bittermandelolja tillsatt för att få den rätta mandelsmaken. Om andelen mandel i mandelmassa underskrider 50% är det i Sverige inte tillåtet att använda namnet mandelmassa. Sådana produkter kan istället kallas t ex bakmassa och figurmassa.

    Marsipan är en massa som framställs av en blandning av socker och mandel som valsas samman. Marsipan är finare än mandelmassa, det som skiljer är att marsipan innehåller mer socker. Det sammanbindande medlet är mandeloljan från mandeln. Marsipan innehåller olika stor andel marsipan beroende på kvalitet. Ju högre andel mandel desto finare marsipan. Redan under antiken framställdes marsipan, då med honung istället för socker. Känd marsipan av fin kvalitet görs idag i Odense, Danmark och i Lübeck, Tyskland.

    Intressant! (Y)

  • croxie64 18 februari 2011

    Salabo - tack för tipset. Jag kikade på Glykos när jag var in till stan på Tisdag men var inte säker på om det skulle göra någon skillnad. Ska testa :)

    Lunchdax - Jag läste samma sak i Wikipedia, men jag är fortfarande inte säker på vad skillnaden mellan dom är egentligen. Dom smakar ju olika, men det verkar inte finnas någon bittermandel alls i marsipan. Bara mer mandel egentligen.

    Så just nu vet jag inte med 100% säkerhet vad jag har gjort....{dont-know}
    Får testa igen...det är ingen risk att det blir något över i vilket fall som helst här ;)

  • Lunchdax 18 februari 2011

    Kom på att jag faktiskt har gjort mandelmassa också hemma... men det är nog bara just mandel/socker-mängden samt hur finmalt det är. I industrin används olika maskiner som bearbetar på olika sätt så att konsistensen blir olika om jag förstått rätt. Men när man gör hemma så maler man ju mandeln i både marsipanen o mandelmassan så där är väl enda skillnaden mängden socker/mandel. När jag gjort mandelmassa o marsipan så blev massan mer som en "fyllning" medan marsipanen blir elastisk o kavlingsbar ordentligt.
    Inte för att det spelar så stor roll vad det är för namn på det man gjort, så länge det är gott! :D
    Visst blir det såå mycket godare att göra själv! Och på "utsidan" kan ingen tro att det är hemmagjort men när de smakar så känner man verkligen att det smakar så mycket bättre!(L) nu är jag riktigt sugen på att göra mig en tårta med marsipan eller mandelmassa.. mmmmmmm!

  • croxie64 18 februari 2011

    Skrivet av Lunchdax den 18 feb 2011

    Kom på att jag faktiskt har gjort mandelmassa också hemma... men det är nog bara just mandel/socker-mängden samt hur finmalt det är. I industrin används olika maskiner som bearbetar på olika sätt så att konsistensen blir olika om jag förstått rätt. Men när man gör hemma så maler man ju mandeln i både marsipanen o mandelmassan så där är väl enda skillnaden mängden socker/mandel. När jag gjort mandelmassa o marsipan så blev massan mer som en "fyllning" medan marsipanen blir elastisk o kavlingsbar ordentligt.
    Inte för att det spelar så stor roll vad det är för namn på det man gjort, så länge det är gott! :D
    Visst blir det såå mycket godare att göra själv! Och på "utsidan" kan ingen tro att det är hemmagjort men när de smakar så känner man verkligen att det smakar så mycket bättre!(L) nu är jag riktigt sugen på att göra mig en tårta med marsipan eller mandelmassa.. mmmmmmm!


    hehe...jag håller med. Det blir mycket godare när man gör det själv.
    Och du får komma över på kaffe (eller något annat om du inte gillar kaffe) och nybakta cupcakes. Håller som bäst på att dekorera en ny variant på mina Red Nose Day cupcakes :D

  • croxie64 17 mars 2011

    Hjälp!!

    Jag har 30 cupcakes som jag måste täcka med färgad marsipan idag, och av någon anledning så separera sig mandeloljan från sockret och mandeln i sig. Jag blandade alla ingredienser som vanligt och lät massan vila över natten i kylskåpet.
    Idag så har jag färgat den och medan jag knådade in den färgade massan så började marsipanen "svettas". Mina händer var täckta av olja medan massan bara föll sönder.

    Är det någon som har ett tips hur jag kan rädda marsipanen. Eller måste jag börja om från början? Och vad i himmelens namn gör jag för fel? Det verka hända utan synbar anledning. Köket är svalt, mina händer är alltid kalla och receptet är detsamma som jag har använt tidigare.

    Jag vill helst slippa köpa marsipanen eftersom den köpta varianten är mer bitter än den jag gör själv.
    Det är panik just nu eftersom allt måste vara klart i morgon {excruciating}

    Christa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.