Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mandelmassa till tårtlock!

  • Mowa75 11 november 2008

    Hej!

    Jag undrar om det är någon här som gjort egen mandelmassa och fått den så smidig så den går att kavla ut till ett tårtlock?
    / AM

  • Bianca 11 november 2008

    För länge sedan gjorde jag egen prinsesstårta från scratch typ. Snacka om jobb!! I vilket fall skulle man blanda mandelmassan med en liten deg gjord av mjöl o vatten(hopkokad) samt blanda i florsocker. Degen blev lite mer marsipanlik i konsistensen och gick faktiskt riktigt bra att kavla ut. Hittade receptet i "sju sorters kakor" från ica-förlaget.

  • Mowa75 11 november 2008

    OK, tack!!
    Den boken har jag!! Ska titta där!!:D

  • 14 november 2008

     

  • thetetra 15 november 2008

    Om du täcker ytan du ska kavla marsipanen på med plastfolie och sedan lägger en annan bit plastfolie över den okavlade marsipanen innan du börjar kommer du få svårt att misslyckas. Man måste dock komma ihåg att separera de två plastfoliebitarna från varandra allteftersom man kavlar så marsipanen har någonstans att ta vägen.
    Folien gör det dessutom lättare att täcka tårtan med marsipan. Eftersom marsipanen fastnat lätt i plasten är den enkel att hantera utan att den går sönder.

    Med den tekniken har jag lyckats få ett perfekt marsipanskal på en tårta där 'marsipanen' var gjord av mandelmassa, vatten och kakao och bara hade snäppet bättre konsistens än våt sand.

  • Mowa75 17 november 2008

    Hittade inte receptet i "Sju sorters kakor" kanska har fel upplaga! Letar fortfarande efter ett recept på mandelmassa/marsipan som är kavelbar!! Ingen som har ett bra recept!

  • Mowa75 17 november 2008

    Brukar göra egen mandelmassa till olika kakor och fyllningar, men de recepten jag använder är antingen för lösa eller för gryninga, vill få till det där lite sega!

  • babbs 17 november 2008

    När jag var barn gjorde vi marsipangodis till julen. Mamma kokade den här falska marsipanmassan och vi gjorde figurer och kavlade och gjorde mycket fint. Den är inte som riktig marsipan eftersom det inte är så mycket mandel i men jag tror den fungerar riktigt bra att kavla tårtlock av.

    En billig konfektmassa får man genom att koka 1 kkp mjölk med 1 kkp mjöl till en tjock deg.
    Viktigt är att den kokas ordentligt, ty annars smakar konfekten mjöl,
    I degen blandas siktat florsocker, ½ kg,
    1 hg skållad och riven sötmandel och
    10 st bittermandlar.
    Behandlas sedan som köpt konfektmarsipan.

    Bör ätas färsk.

  • Mowa75 17 november 2008

    OK! Tack! Det låter ju som något som fungerar!!'

    Tack Så mycket!

  • Mowa75 19 december 2008

    Det slutade med att jag köpte färdig marsipan, och i min profilbild ser ni resultatet!
    Min dotters 4-års tårta!
    :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.