Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Marmelader

  • croxie64 28 februari 2012

    Skrivet av Misty09 den 25 feb 2012

    Marmelad gjort på Kaktusfikon är underbart gott. Fick det i Tunisien varje morgon och smaken glömmer man inte. Tyvärr hittar jag inget recept att göra egen när kaktusfikonen är billiga men man kanske kan inprovisera;)


    Jag var där 1980 och kommer ihåg samma sak. Den marmeladen serverades ofta på grova frallor till frukost, men jag har aldrig smakat det sen dess. Vore kul att testa att göra själv :)

  • mialund 3 mars 2012

    Älskar marmelad till den rostade mackan på helgfrukosten. Gör den dock alltid själv, så att man kan minska sockermägden med ca 75%, dvs till ett kilo bär/frukt är det lagom med ca 1-2 dl socker, då kan man äta marmelad med gott samvete.Jag gör en god päronmarmelad med ingefära eller en marmelad på torkade fikon med mörk choklad till brieosten. Till den vanliga rostade mackan är det gott med brjörnbärsmarmelad eller jordgubbsmnarmelad med en touch av whisky i. ÄR DET NÅGON ANNAN SOM GÖR HEMLAGADE MARMELAD? VAD HAR NI I DEN????

  • Heidikaarina 3 mars 2012

    Skrivet av mialund den 3 mar 2012

    Älskar marmelad till den rostade mackan på helgfrukosten. Gör den dock alltid själv, så att man kan minska sockermägden med ca 75%, dvs till ett kilo bär/frukt är det lagom med ca 1-2 dl socker, då kan man äta marmelad med gott samvete.Jag gör en god päronmarmelad med ingefära eller en marmelad på torkade fikon med mörk choklad till brieosten. Till den vanliga rostade mackan är det gott med brjörnbärsmarmelad eller jordgubbsmnarmelad med en touch av whisky i. ÄR DET NÅGON ANNAN SOM GÖR HEMLAGADE MARMELAD? VAD HAR NI I DEN????


    jag brukar göra egen, blir ju mycket godare och "nyttigare" när man gör det själv, som du sa, man kan minska sockermängden. Gjorde äppelmarmelad med kanel!! På mackan, ojoj, det var som äppelpajjj!! hihii =)

  • sikaal 4 mars 2012

    Förr gjorde jag apelsinmarmelad, men nu brukar jag mest göra Aprikos och morotsmarmelad. Även "ren" Morotsmarmelad.
    Min syster har gjort ananasmarmelad men fick den lite lös, jag provade också med samma resultat, så det blir att testa igen! Vi hade antagligen föör lite socker. Jag tänkte använda den lösa marmeladen till pajfyllning, tänkte blanda lite potatismjöl i socker, för fastare konsistens.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.