Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Marsánkräm som brunar?

  • Niskis 21 november 2010

    Hej!
    Varje gång jag bakar fyllda vetelängder med marsankräm så får krämen på ovansidan en lätt brunaktig färg efter gräddningen. Den smakar inte som krämen ska, utan brukar istället kännas som en del av bullen. Även fyllningen på insidan känns ofta ganska tunn.
    Jag brukar fylla på med ca. 1-1,5 dl kräm per längd innan sista jäsningen / längderna gräddas. Pensla med uppvispat ägg.

    Behöver jag ha i mer marsánkräm, eller pensla bättre?
    Någon som vet? Skulle just baka butterkaka...

    Tack på förhand.

  • soccermum 21 november 2010

    Såg ditt inlägg nu vilket känns lite sent med tanke på att du säkerligen redan har bakat men jag tipsar ändå nu så kanske du får nytta av det till en annan gång.. När jag gör vetelängder med vaniljkräm penslar jag för det första inte själva krämen utan bara vetedegen och för det andra har jag mer vaniljkräm än vad du har. Exakt hur mycket vet jag inte men ca 2 dl/längd och av 50 gram jäst och 5 dl mjölk gör jag tre längder. Vet inte om det har någon betydelse men jag använder alltid kallvispad vaniljkräm också.. Mina vaniljlängder brukar inte ha problemen du nämnt här ovan så hoppas du kan prova mina tips och att du är nöjd med slutresultatet nästa gång :)

  • Niskis 4 december 2010

    Tack för svaret!
    Det löste sig faktiskt, problemet var för lite vaniljkräm och dålig pensling.

  • soccermum 4 december 2010

    Skrivet av Niskis den 4 dec 2010

    Tack för svaret!
    Det löste sig faktiskt, problemet var för lite vaniljkräm och dålig pensling.

    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.