Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Microknäck vs koka-på-platta-knäck?

  • Roskerstin 18 december 2012

    Tänker koka knäck, men har inte gjort det på flera år. Jag vill ha hård knäck och utan mandel. Hur gör ni micro eller på platta?

  • SofiaLin 18 december 2012

    Här hemma är det sambon som gör knäck och det är alltid i micron, väldigt enkel och god, ca 10 min tar det.

  • Amika 18 december 2012

    Jag kokar på spisen. Jag gör dubbel sats på en gång. Det går bra om man gör den i en vid, tjockbottnad kastrull. Jag använder termometer. 122C för en tuggvänlig knäck som går att bita i utan att den är för lös. 124-125C för en hård knäck, eller som mor kallar den "plombdödaren". :) Jag rör någon gång lite då och då i början och mer mot slutet, så det inte bränner fast när smeten tjocknar. :)

  • gladavmat 19 december 2012

    I micron, blir så himla god!! ! dl av varje..sirap, grädde, socker. Sedan rör jag ned 1 msk ströbröd innan jag häller dem i formar.

  • Roskerstin 19 december 2012

    Tack snälla, det lutar åt micron:)

  • DoctorWho 19 december 2012

    Jag har kokat knäck i micron i nästan 20 år nu. Man får prova sig fram till hur länge knäcken ska koka i just sin micro. I mitt recept är samma som gladavmats, 1 dl av varje sirap, grädde, socker och kokas på 750 W i 6-8 min. Själv tar jag 7 min och får en seg lite halvmjuk knäck.

  • kallebakom 20 december 2012

    sugen testa micron,men i vad för skål har ni ?

  • cissilisa 20 december 2012

    Jag kör också i micro, med de recept som angetts tidigare. Jag gör den i en hyfsat stor glas-skål (salladsskål) och häller sedan över smeten i en såndär måttkanna i stål, som jag har haft varmt vatten i så smeten i kyls av så fort. Himla smidigt!

  • mayirene 20 december 2012

    Bra tips det där med måttkanna i stål - kör också knäck i glasskål i micron.

  • lottablychert1 20 december 2012

    Jag kör i micron, 1dl av varje som ovan, c:a 7 min. Passa noga, så att det inte kokar över, INTE kul att rengöra micron... Om det ser ut att vara på väg mot kanten, öppna luckan, rör om och kör igen :) Jag använder en microkanna från Tupperware, himla smidigt, bara att hälla direkt i formarna och handtaget blir inte för varmt.

  • elleave 20 december 2012

    Skrivet av Amika den 18 dec 2012

    Jag kokar på spisen. Jag gör dubbel sats på en gång. Det går bra om man gör den i en vid, tjockbottnad kastrull. Jag använder termometer. 122C för en tuggvänlig knäck som går att bita i utan att den är för lös. 124-125C för en hård knäck, eller som mor kallar den "plombdödaren". :) Jag rör någon gång lite då och då i början och mer mot slutet, så det inte bränner fast när smeten tjocknar. :)


    Precis så gör jag med! Men jag tillsätter ½ krm bakpulver med mandeln, då blir knäcken mycket porösare och "bitvänlig"

  • Roskerstin 21 december 2012

    TACK alla jag har nu provat och det blev i micron. Ett tips bara ta en STOR skål annars kokar det över. Min knäck blev jättegod. GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR!

  • Carina96 5 januari 2013

    Om man har mycket att göra omkring jul så ät det väldigt praktiskt med mickro knäck!
    Blir lika gott varje gång !?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.