Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mildra bitterheten i apelsinmarmelad

  • Arkenstone 5 december 2010

    Jag vet att jag såg ett tips någon gång hur man skulle gå tillväga om man inte vill att apelsinmarmeladen ska blir bitter. Eller åtminstone bara aningen bitter. Nån som vet råd? (Att man inte ska ta med det vita gills inte, för det vet alla redan.) :)

  • margitkallgren 5 december 2010

    Varför inte blandai ett par fint rivna morötter. Det blir jättegott. Finns förresten att köpa färdig sådan marmelad.Lycka till Margit

  • The_mama97mia 5 december 2010

    Det bittra kommer väl av skalet, inte det vita. Ibland tror jag man förstärker bitterhet genom att ha med pomerans i marmeladen. Om du vill ha mindre bitterhet ska du nog ha mer fruktkött och mindre skal.

  • soccermum 5 december 2010

    Håller med både Margit (morötter i är supergott!) och mama97mia, mer fruktkött och mindre skal men vill också påminna om att apelsinerna inte alltid är lika goda (söta) utan är en säsongsfrukt och att skalen är olika tjocka beroende på sort och säsong :)

    Mitt råd utöver de två andra är alltså att koka marmelad på tunnskaliga apelsiner under vinterhalvåret, eller ännu hellre endast under dec & jan :P

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.