Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjölkfri dessert till midsommar

  • SweetLollo 19 juni 2011

    Hejsan!


    Jag undrar om det kanske finns någon som har något trevligt recept på någon god dessert eller kaka till midsommar som gärna är mjölkfri :)



    Tack på förhand!
    Med vänliga hälsningar
    Anne-Louise

  • EliBerg65 19 juni 2011

    Hejsan!
    Här på MK finns det bra recept på mjölkfri kladdkaka, testa den med färska jordgubbar till! Om man vill kan man ha mjölkfri glass till också (Tofuline har en god sådan!). Annars går de flesta kakorna att göra mjölkfria, byt ut smör mot mjölkfritt och grädde mot soja- eller havregrädde. Kom ihåg att smörja formen med det mjölkfria och att kolla ströbrödet (eller ta riven kokos).

  • The_mama97mia 19 juni 2011

    ja du, frukt i alla former, fruktsallad - gino med mjölkfri choklad?
    Maränger!

    Jag vill ha typ marängsviss på midsommar, men det är ju med grädde o glass, tänkte bara tipsa om maränger

    Sen kan man ju göra S´mores - om ní grillar
    Marshmallows ( ejh, vet inte om de är helt mjölkfria dock???) grilla o lägg mellan kex

  • The_mama97mia 19 juni 2011

    och du - du kan göra bär i gelé - finns massor med recept om inte här så på nätet i stort

  • SweetLollo 20 juni 2011

    Tusen tack allesammans för många bra tips! :) Nu har jag mycket bra att välja på :)

    Blir det stor smakskillnad om man byter ut grädde och mjölkprodukter mot exempelvis havre- eller rismjölk? Det är egentligen bara 1 person av 21 som behöver special, ett barn som alltid annars får sitta och äta annat medan andra gottar sig på saker.. Därför tänkte jag försöka göra någonting som även han kan äta av.. :)

    Jag hade först funderingar på att eventuellt göra någon budapeststubbe eller marängtårta, är det någon som har prova att göra det med sådan här mjölkfri "grädde" på sprayflaska? Hur blir det i så fall?

  • Mistys 20 juni 2011

    Vi har laktosallergiker i vår familj. Bakar alltid på mjölkfritt smör, mjölkfri grädde, mjölkfri mjölk och det blir ingen skillnad på resultat. Blir exakt lika och du kan byta ut i vilket favvorecept du vill(Y)

  • Mistys 20 juni 2011

    Om maränger:

    Tänk på att köpta maränger oftast inte innehåller ägg utan mjölkpulver.

  • amoz 20 juni 2011

    Skrivet av Misty09 den 20 jun 2011

    Vi har laktosallergiker i vår familj. Bakar alltid på mjölkfritt smör, mjölkfri grädde, mjölkfri mjölk och det blir ingen skillnad på resultat. Blir exakt lika och du kan byta ut i vilket favvorecept du vill(Y)


    Om ni är laktosintolleranta kan ni ju använda laktosfria produkter, det blir också precis lika bar resultat. Fördelen är ju att ni får mjölkprodukter fast utan laktos. Jag är själv laktosintollerant och använder alltid dessa produkter.\o/

  • The_mama97mia 20 juni 2011

    Skrivet av Misty09 den 20 jun 2011

    Om maränger:

    Tänk på att köpta maränger oftast inte innehåller ägg utan mjölkpulver.


    Bra sagt! Hade inte en tanke på det!

  • DoctorWho 22 juni 2011

    Testa dessa, pavlova är sega maränger som går att servera med vad man vill. Vanligast är grädde och bär. Min favorit är att ringla lemoncurd över ock klicka på lite vispgrädde. Jag såg på tv att Jamie Oliver serverade pavlova med en hallonsås och lemoncurd. Använd din fantasi och ta bär/frukter du vet att barnen gillar, det är också gott med glass till. Har själv fått en laktosöverkänslig tjej i till släkten (flickvän till yngre släkting) och vet att det är mycket bättre och enklare om alla kan äta det man bjuder på. Det finns redan nötallergiker, frukt/bär-allergiker i släkten, så det gäller att ha mycket fantasi och få hjälp här på MK. Hoppas det hjälper dig.
    Tropisk Pavlova

  • anna102 23 juni 2011

    Skrivet av mama97mia den 20 jun 2011

    ja du, frukt i alla former, fruktsallad - gino med mjölkfri choklad?
    Maränger!

    Jag vill ha typ marängsviss på midsommar, men det är ju med grädde o glass, tänkte bara tipsa om maränger
    det finns laktosfri grädde och laktosfri glass
    Sen kan man ju göra S´mores - om ní grillar
    Marshmallows ( ejh, vet inte om de är helt mjölkfria dock???) grilla o lägg mellan kex

  • kattakratta 23 juni 2011

    Jag har bakat en Pavlovarulle som jag fyllde med Alpro Soya's kokosbaserade grädde och bär. Den blev jättegod! Det går ju att göra en mindre stubbe, ifall det bara ska vara till en person, men receptet är som följer:

    4-5 äggvitor
    1 tsk ättika
    2,5 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    2 tsk maizenamjöl

    3 dl grädde eller kokosgrädden
    1/2 l bär/frukt
    1-2 msk florsocker ifall bären är syrliga

    Vispa äggvitorna, hälften av sockret samt ättikan hårt. Blanda resten av sockret med vaniljsocker och maizenamjöl och vispa ner li marängsmeten, lite i taget. Bred ut på bakplåtspapper i långpanna, grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. häll upp på sockrat papper och låt svalna under plåten. Vispa grädden/kokosgrädden och bred över baksidan av kakan. Strö över bären och rulla ihop som en rulltårta. Lägg upp på fat, täck EJ och ställ i kylen.

    Jag gillar den kokosbaserade grädden, den är lite söt i sig själv. Även icke allergiska gillade tårtan jag gjorde!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.