Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjölkfritt! kaka, tårta, godis

  • fen0mena 12 april 2009

    Nån här som har något tips på nån mjölkfri kaka?
    Det är ju lätt att byta ut vanligt smör mot mjölkfritt, men helst då så vill jag ha ett recept helt utan smör el. mjölk..

    Laktos- eller mjölkprot.allergiker, vad fikar ni helst?
    Tacksam för hjälp! :p

  • farmoringer 12 april 2009

    Hej. Om du skriver mjölkfri kaka på sök recept så får du fram några recept här på Mk..

  • fen0mena 12 april 2009

    hittar inte många som är helt utan smör/margarin :o
    därför efterlyser jag här istället!

  • farmoringer 12 april 2009

    Okej då. Jag sökte på mjölkfria recept och fick i alla fall upp 25 stycken recept då. Hoppas du får bättre tur på tråden än mitt svar....(Y)

  • Lotten_J 13 april 2009

    Ursäkta frågan men varför måste receptet vara utan smör el margarin? Blir inte kakan torr då? :o

    Skrivet av fen0mena den 12 apr 2009

    hittar inte många som är helt utan smör/margarin :o
    därför efterlyser jag här istället!

  • AnneNi 13 april 2009

    Tycker också det verjkar svårt med kakor utan margarin, beroende på vad för sorts kaka det ska vara förstås. Kom just på att maränger är ju utan och de här kakorna är också utan Evas småkakor. Annars brukar jag nästan alltid använda Milda culinesse (flytande margarin) när jag bakar med gott resultat!
    Lycka till!

  • svensbyn 13 april 2009

    Varför ska den va utan margarin? Det finns ju mjölkfritt margarin... Brukar baka som vanligt bara byta ut till mjölkfritt margarin och mjölken mot havremjölk... Funkar perfekt:p

  • fen0mena 13 april 2009

    Skrivet av AnneNi den 13 apr 2009

    Tycker också det verjkar svårt med kakor utan margarin, beroende på vad för sorts kaka det ska vara förstås. Kom just på att maränger är ju utan och de här kakorna är också utan Evas småkakor. Annars brukar jga nästan alltid använda Milda culinesse (flytande margarin) när jga bakar med gott resultat!
    Lycka till!



    Detta recept ska jag absolut prova! Tack! Ska baka till mitt café och behöver ngt för allergikerna. Visst kan man lätt byta ut mjölk & smör mot mjölkfria alt. Det har jag gjort hittills. Men ville bara kolla läget om det fanns ngt gott helt utan :)

    Fick ett tips av någon att söka på "Fettfri" och då hittade jag lite fler sorter!:p

  • monac 13 april 2009

    brukar göra en lactos/mjölk fri morotskaka, där anv. solrosolja. mycket god!
    så man "måste inte ha "margarin el.smör i":)

  • fen0mena 13 april 2009

    Skrivet av monac den 13 apr 2009

    brukar göra en lactos/mjölk fri morotskaka, där anv. solrosolja. mycket god!
    så man "måste inte ha "margarin el.smör i":)


    Oj va gott! Skulle man kunna få receptet? (L)

  • GingerSpice 13 april 2009

    Här är ett recept på mjölkfria muffins med olja istället för margarin eller smör. Havremuffins med apelsin och blåbär
    Supergoda och enkla att göra!
    Hemma hos oss finns inte heller margariner sen vi läste om hur tillverkningen går till... Förstår om du vill undvika dem!(Y)

  • monac 13 april 2009

    Morotskaka
    Här är morotskakan...dock inte mitt recept..men snarlikt.
    Philidelpia glasyren kommer du runt med laktosfri creme cheese...eller om du väljer att göra annan glasyr!
    lycka till!(Y)

    Jag brukar baka den ur kokboken: Astrid kök. sid 254(som för övrigt är en himla trevlig kokbok!)se dock upp med tryckfelet 1½ dl bakpulver:'(helt galet...skall vara 1½ tsk)

  • martinarakar 17 april 2009

    Jag tycker att många av recepten här verkar jättegoda, och undrar om jag också skulle kunna få lite hjälp? Jag tänkte baka en kaka/tårta till min kompis 16 års- dag, och han är laktosintolerant. Finns det något gott recept utan jättemycket mejeri produkter, eller något som funkar bra även om man byter ut ingredienserna?

  • GingerSpice 24 april 2009

    Skrivet av martinarakar den 17 apr 2009

    Jag tänkte baka en kaka/tårta till min kompis 16 års- dag, och han är laktosintolerant. Finns det något gott recept utan jättemycket mejeri produkter, eller något som funkar bra även om man byter ut ingredienserna?


    Vi har gjort många mjölkfria tårtor till barnkalas då ena dottern inte tål mjölkprodukter så bra.
    Tårtbottnar finns att köpa färdiga, även mjölkfria. På tårtan har vi bla haft smörkräm med choklad eller vaniljsmak, gjort på mjölkfri margarin. Ibland har vi haft Oatlys färdiga vaniljsås både mellan och på tårtan. Provade en gång SoyaToo, nå´n slags vispgrädde, men den tyckte ingen av oss om.
    Tårtorna har alltid uppskattats. Det är inte så att barnen har tyckt att det har varit konstigt på nå´t sätt. Gott, gott!

  • tuffelmonster 24 april 2009

    Baka en marängtårta. Det brukar bli en succé hos oss!
    Marängbottnar med bär emellan och något kletigt ex. laktosfri grädde eller oatly vaniljvisp. Marängbottnarna är söta så lite syrliga bär passar utmärkt såsom röda vinbär.
    Som tips på din fråga i övrigt så läste jag någonstans att cranks recept endast använder olja i sina bakverk. Du kanske kan undersöka saken.
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.