Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Möten med vilda djur och upplevelser i naturen

  • Ullis1 23 april 2008

    Skrivet av IrreVirre den 21 apr 2008

    När jag var så där 11 år tittade jag och grannflickan på Dr Jekell och Mr Hyde en sen kväll.
    Sedan gick hon hem till sig och det var så att vi hade fönster mittimot varandra.
    Plötsligt hör man ett isande gallskrik!!!
    Hennes pappa kom farande och ropade att "så går det när man tittar på sådana filmer".
    Men det var inte så konstigt att hon skrek.
    Hon hade haft fönstret öppet och när hon öppnar dörren och kliver in så får hon något rakt i ansiktet.
    Klafs! en fladdermus rakt i nyllet.


    Ha ha! Hjälp, det har hänt mig också!
    Jag var ute i sena kvällningen med ett par kompisar och efter några öl tvingades jag uppsöka ett par buskar för att uträtta behoven och hukade mig ned.
    När jag reste mig (väldigt fort) upp sa det "Smack" i ansiktet! Jag hann knappt reagera men jag kände ett par klorliknande rafs vid mina öron och något kallt, gummiaktigt mot kinden. :o Blev mest förvånad och innan jag hann tänka mer var fladdermusen borta. Men efteråt var det obehagligt. :( Jag ville mest åka hem då när jag såg att himlen var full av dem.
    Nåja, idag kan jag skratta åt det. :p

  • irrevirre 23 april 2008

    Ullis!
    Tänk att det hänt dig också! Det låter faktiskt läskigt .... kallt och gummiaktigt. ..... huuu!

    Något helt annat:
    En släkting till mig blev jagad av en albino-älg.
    Han hade lagt ut lite "dåliga" äpplen till den men älgen envisades med att äta från träden. Min släkting gick då ut och pekade ut äpplena på marken (!) och sa till älgen att "dem skulle han äta och inte de på träden"
    DÅ blev herr älg sur och jagade honom ända in i farstun. Han hann precis stänga dörren framför den vita bjässen.

  • Babzan 23 april 2008

    Just nu står det en stor best och stirrar på mig och säger woe woeee. Han knuffar upp dörren, dreglar och flämtar och ser jättefarlig ut. Det är nog bäst att jag går och ger honom lite frolic......(L)

  • The_mama97mia 23 april 2008

    vad gäller fladdermöss. så hade vi några där jag bodde ute i skogen, i mitt förra liv. typ. DÅ påstod min dåvarande svärfar att fladdermöss betydde lycka.(?)
    Det vill man ju gärna tro. Är det nån annan som hört nåt i den stilen?

  • Ullis1 24 april 2008

    Jo, mama97mia! Vad jag hört så är fladdermusen i Japan och Kina en symbol för lycka och tur. :)
    Jag ville tillägga att det jag kände när fladdermusen tillfälligt fastnade i mitt ansikte var att kroppen var varm, så det var en konstig blandning av varmt och mjukt, kallt och gummiaktigt. Förresten så är det väl inte så vanligt att man får fladdermöss i ansiktet då de med sin radar brukar kunna undvika föremål i sin väg, men då jag reste mig så hastigt så krockade vi väl, jag och fladdermusen. :p

  • Ullis1 24 april 2008

    Skrivet av gladavmat den 21 apr 2008

    Jag sitter o undrar hur det gick för katten som Ullis hörde skrika när den ev. vargen besökte dem.
    Vår schäfer blev påhoppad av 2 vildkatter som kröp fram under ett gammalt hus. De kastade sig över honom o han hatar katter fast han har en kompis hemma så han jagade bort dem. Men en klohylsa satt kvar under ena ögat så ibland kan det vara farligt även om det är vanliga, ej giftiga djur:'(


    Det gick nog bra för katten. :) Nästa dag såg jag att spåren efter den ledde upp i ett äppelträd och att de enorma spåren med långa klor fortsatte in i skogen.

  • tilda 24 april 2008

    Skrivet av frucaos den 21 apr 2008

    När jag var ute på en tidig joggingtur (eller var det kanske en morgonpromenad) för väldigt många år sen så mötte jag en räv på stigen. Vi blev nog lika häpna båda två, det tog en stund innan han insåg att jag nog skulle vara "farlig", men då sprang han fort därifrån!

    På tal om rävar --- Förra året när jag tittade ut genom vardagsrumsfönstret såg jag en räv springa tvärs över gräsmattan, och hack i häl kom vår ena katt! Den hade tydligen inte fattat att den skulle bli jagad istället för att jaga... :p

    Här hemma på gården har inte rävarna en chans mot katten. Han jagar alltid bort dem. Sist jag såg dem var det två rävar mot katten, men då gick jag ut och hjälpte honom.

  • tilda 24 april 2008

    I fjol höst hade vi grävlingar som lunkade omkring på gården, gärna kvällstid när man inte kunde se dem så bra. Jag är inte överförtjust i grävlingar, speciellt inte när man har hunden med sig. Han tror att allt går att leka med.
    Härikring där jag bor finns tydligen rätt mycket björn, men har som tur var aldrig hamnat ansikte mot ansikte med en. Vet inte riktigt vad man skulle ta sig till om man stötte på en när man var ute med hunden.
    Vi har ofta rävar här, och de brukar bli rätt tama. Fjolårsungarna tog nog alla rekord. De följde till och med när jag gick ut med hunden. De var leksugna. Allt medan mamma räv satt på avstånd och bevakade oss.:D

  • monac 24 april 2008

    träffade en älg fjolårs kalv på en ö i st.ANNAS Skärgård...helt plötsligt stod han bara där 2 meter bakom mig.....jösses vilket mäktigt djur & maffig upplevelse...sedan knatade han nyfiket efter mig ett halvt varv på ön(Fifång).(L)
    Har även träffat en råbock i en svamp skog som bara rusade emot mig...gud vad rädd jag blev!:'( räddade mig bakom en gran...

  • gladavmat 24 april 2008

    Skrivet av tilda den 24 apr 2008

    I fjol höst hade vi grävlingar som lunkade omkring på gården, gärna kvällstid när man inte kunde se dem så bra. Jag är inte överförtjust i grävlingar, speciellt inte när man har hunden med sig. Han tror att allt går att leka med.
    Härikring där jag bor finns tydligen rätt mycket björn, men har som tur var aldrig hamnat ansikte mot ansikte med en. Vet inte riktigt vad man skulle ta sig till om man stötte på en när man var ute med hunden.
    Vi har ofta rävar här, och de brukar bli rätt tama. Fjolårsungarna tog nog alla rekord. De följde till och med när jag gick ut med hunden. De var leksugna. Allt medan mamma räv satt på avstånd och bevakade oss.:D

  • gladavmat 24 april 2008

    Skrivet av gladavmat den 24 apr 2008

    Skrivet av tilda den 24 apr 2008

    I fjol höst hade vi grävlingar som lunkade omkring på gården, gärna kvällstid när man inte kunde se dem så bra. Jag är inte överförtjust i grävlingar, speciellt inte när man har hunden med sig. Han tror att allt går att leka med.
    Härikring där jag bor finns tydligen rätt mycket björn, men har som tur var aldrig hamnat ansikte mot ansikte med en. Vet inte riktigt vad man skulle ta sig till om man stötte på en när man var ute med hunden.
    Vi har ofta rävar här, och de brukar bli rätt tama. Fjolårsungarna tog nog alla rekord. De följde till och med när jag gick ut med hunden. De var leksugna. Allt medan mamma räv satt på avstånd och bevakade oss.:D
    Oj missade det jag tänkte berätta. Min bror hade många igelkottar runt om i det kvarter de bor men de blev färre o färre. När grannen byggde om altanen hade en grävling bott där under o massor av igelkottaskinn hitades där. De tar även katter sägs det. Har själv inte sett en levande grävling men de finns ju här uppe med.

  • frucaos 24 april 2008

    Igelkottar är skojiga djur. Var ute i trädgården hos mina föräldrar när jag fick se en igelkott. Stod väldigt stilla eftersom jag inte ville skrämma bort den, men det behövde jag inte ha oroat mig för - den kom rakt mot mig och stannade ca 20 cm från mina tår. Började nästan tro att han tänkte ta sig en smakbit.
    Samma igelkott skulle min bror fota - men det blev inte så lätt eftersom den envisades med att gå upp till kameran och nosa på objektivet! :p (Han hade alltså lagt sig i gräset för att få rätt perspektiv)

  • frucaos 24 april 2008

    Bodde i Jönköping när jag pluggade, och en höstmorgon när jag cyklade till högskolan mötte jag en älg. Han var på väg från ett grönområde mot Råslätts höghus. Jag klev av cykeln och påpekade för herr älg att jag tyckte det var bättre om han vände och gick åt andra hållet - och han tog mig på orden! :p Fast, vad vet jag, det kanske hade varit tryggare för honom i stan - det var i början på älgjakten...

    Vi hade en älgko och hennes årskalv i trädgården för en månad sen eller så. De stod och mumsade på äppelträden. Min man blev så ivrig att han rusade ut i snön iklädd bara morgonrock för att försöka få några bilder. (L)

  • gladavmat 24 april 2008

    För många år sedan stod vi och iakttog en stor igelkott. Plötsligt blev det fart på den och den sprang (de får långa ben o springer riktigt fort) snabbt mot en hängbjörk. Under de nedersta grenarna på björken flög en sädesärla och tog småkryp som också höll till där. Till vår stora förvåning lyckades igelkotten ta fågeln!! Vi rusade dit och det var bara fjädrar kvar...hade inte trott det om jag inte sett det med egna ögon.

  • azlan_lena 24 april 2008

    Har bara en Fasantupp som går ute på gräsmattan och den galer efter en fru ...

  • Ullis1 27 april 2008

    Ja jösses vilka berättelser! Kul att läsa. :)

    Jag minns när jag som liten var med familjen i Hede (vi var mycket uppåt och vandrade i fjällen på somrarna) och fick se en björn!
    Vi hade varit och fiskat nere vid en vacker sjö och gick tillbaka på stigen uppåt vägen där bilen stod. Alla var trötta och det hade börjat regna.
    Jag tyckte det var så vackert runtomkring så jag tittade bakåt när vi åkte iväg och fick se ryggen på en stor guldbrun varlese som vaggade genom buskarna och när den korsade stigen vi lämnat för bara ett par minuter sedan såg jag att det var en stor björn!
    Vackert, hisnande och lite overkligt!

  • tantdrake 27 april 2008

    Under en skoterfärd mellan Torne Träsk och Treriksröset knallade det en järv bara något tiotal meter ifrån oss. Det var riktig storm med snödrev och vinden gick mot oss, han varken hörde eller såg oss som tur var :o Det var häftigt!

  • gladavmat 27 april 2008

    Just nu hände något spännande!! Hörde att det small till i något fönster och förstod att en fågel flugit in i någon ruta, det var bara att kolla var katten satt. När jag tittade ut låg en död gulsparv i min cykelkorg, cykeln står under fönstret ,och under korgen i en klo hänger en sparvhökshanne!!
    Den hoppade strax ned på marken och flög sen upp på cykelstyret men vågade sig inte ned i korgen. Skatorna flög runt om och störde och han gjorde 2 lovar runt för att försöka ta sparven. Då gick jag ut och lade sparven på marken och jag hann bara in så kom en skata, nöp den runt halsen och flög iväg..Ja tänk vad man får se(Y)

  • irrevirre 27 april 2008

    Skrivet av gladavmat den 27 apr 2008

    Just nu hände något spännande!! Hörde att det small till i något fönster och förstod att en fågel flugit in i någon ruta, det var bara att kolla var katten satt. När jag tittade ut låg en död gulsparv i min cykelkorg, cykeln står under fönstret ,och under korgen i en klo hänger en sparvhökshanne!!
    Den hoppade strax ned på marken och flög sen upp på cykelstyret men vågade sig inte ned i korgen. Skatorna flög runt om och störde och han gjorde 2 lovar runt för att försöka ta sparven. Då gick jag ut och lade sparven på marken och jag hann bara in så kom en skata, nöp den runt halsen och flög iväg..Ja tänk vad man får se(Y)


    OJ, vilken grej!

  • Ullis1 27 april 2008

    Ha ha! Jösses vad sjukt egentligen, tänk vilka saker en får vara med om. :D

    Jag har en viss skräck för grävlingar...:( och jag antar att det bottnar i skräckhistorierna man fick höra som liten om att grävlingar biter fast i benet och inte släpper taget förrän det knakar. Jag lyssnade verkligen till tipset om att ha knäckebröd i stövlarna som skydd emot detta.
    Nu stämmer väl inte det här, men ändå, jag vet bara att när jag möter grävlingar så stelnar jag till och går undan för att jag har de historierna i huvudet. :'(
    Jag såg många av dessa djur som barn och i tonåren och tyckte det var otäckt att de var så himla snabba trots sin klumpiga kropp. En kompis till mig hade också kört på en grävling när hon cyklade hem en kväll och det var som att köra på en sten sade hon.
    Jag var också ute och joggade en tidig morgon för flera år sedan och stannade för att dricka vatten, då plötsligt hörde jag ett himla gruffande och bökande under en stor gran och böjde mig ned för att se vad det var.
    Skräcken steg när jag såg att det var en stor grå gammal grävling som bufflade i jorden och som långsamt höjde huvudet och luktade i luften emot mig (de har ju dålig syn vad jag vet så de använder luktsinnet).
    Jag drog djupt efter andan, "Lugn Ullis, du är vuxen nu...grävlingar är inte farliga".
    Men när det stora djuret kom emot mig slängde jag vattenflaskan, skrek rakt ut och lade benen på ryggen fort som sjutton hem!!
    Snacka om att hjärtat slog, jag kollade mig hela tiden om också, helt övertygad om att jag skulle se en grävling i full fart rusa efter mig! Men det gjorde han ju inte.
    Ärligt talat möter jag nästan hellre en björn eller varg. :o

    Nåja, så kan det gå! :D

    Apropå det, är det någon som sett en grävling ännu? Har de vaknat tro, eller kan jag vara lugn ett tag till? :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.