Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Muffins

  • joheva 14 december 2010

    Varför sjunker muffins ihop i ugnen, vad gör jag för fel?

  • knyppeltanten 16 december 2010

    Är ugnen för kall? Jag läste just i en tidning att man skulle ställa plåten med ogräddade muffins i kylen en halvtimme före gräddning, för då blev fettet fastare i smeten och muffinsen skulle bli höga och fina då. Men jag har inte provat än.

  • phoebe_pii 16 december 2010

    Har för mig att man måste vispa ägg och socker riktigt vitt innan man ska tillsätta resten av ingridienserna. Är det mer luft i smeten så blir det inte lika tungt och de "faller" ihop. Har för mig det men jag ska inte svära på det.

  • FruAst 16 december 2010

    Kolla om du har rätt propotioner i receptet. Ibland kan t.ex. för mycket bakpulver göra att de blir för bra och sjunker ihop.

  • smulan1katt94 17 december 2010

    Håller med phoebe_pii . Tror också att ägg och socker måste vispas ordentligt. :D

  • enaw 17 december 2010

    jag vispar sällan "ordentligt"
    tror mer på att det är för mycket bakpulver eller att smeten är för vek -dvs för lös... samt att ugnstemperaturen är för låg, muffins behöver oftast hög värme.

    Vispar man smör och socker först blir det också en stabilare smet.

    Att ställa in en plåt i kylen kan kanske funka men knappast om du vispat ägg och socker för den luftigheten kommer att kollapsa...

  • ellanw 30 december 2010

    En orsak till att de kan rasa ihop är att du öppnar ugnen för fort har jag hört. De ska vara inne så länge som möjligt innan man öppnar ugen.

  • knyppeltanten 30 december 2010

    Skrivet av enaw den 17 dec 2010

    jag vispar sällan "ordentligt"
    tror mer på att det är för mycket bakpulver eller att smeten är för vek -dvs för lös... samt att ugnstemperaturen är för låg, muffins behöver oftast hög värme.

    Vispar man smör och socker först blir det också en stabilare smet.

    Att ställa in en plåt i kylen kan kanske funka men knappast om du vispat ägg och socker för den luftigheten kommer att kollapsa...


    Nej det var säkert för muffins som är gjorda på smör och socker som det är tänkt att ställa i kylen. Jag tänkte inte tillräckligt när jag skrev inlägget.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.