Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Muffins

  • Carina96 31 december 2009

    Hej jag vill få lite tips hur man kan få lite rundare toppen på muffinsen. För mina blir bara platta varje gång, och det är inte roligt så hade uppskatat några tips från er alla:D

  • AnneNi 1 januari 2010

    Har du tetstat mer än ett recept? Vissa recept blir helt enkelt platta och nästan insjunkna, medan andra höjer sig fint och blir runda. Har för mig att recept där man vispar ägg och socker och sen blandar i mjöl, bakpulver och fett i regel blir platta, medan recept där man först rör fett och socker och därefter blandar i övriga ingredienser i regel höjer sig fint. Sen gäller det ju även att grädda rätt tid för att de ska bli bra, för kort tid kan göra att de sjunker i hop, för lång tid gör dem torra.
    Lycka till!

  • Carina96 1 januari 2010

    Tack för hjälpen jag ska testa det du tipsade om.

    Tar gärna imot fler tips(Y)

  • Snoops 2 januari 2010

    Titta in på www.dagensmuffin.se
    Där finns allt mellan himmel och jord när det gäller muffins.

    Lycka till med bakandet.

  • asasto 2 januari 2010

    Ytterligare en sak är ju att man ska ha en form som inte ger med sig ex. använder man vanliga svenska muffins/bullformar i papper är de för veka och då brukar muffinsen bli platta eftersom smeten kan röra sig i sidled, har man muffinsplåt och likande kan inte smeten röra sig i sidled utan måste stiga uppåt + jag tycker också att den typen av muffinssmet man använder i amerikanska muffins som är lite stabbigare, smöret är inte smält och man ska röra ihop smeten snabbt ger fina toppiga muffins.

  • sideshowzimmie 5 januari 2010

    Som asasto nämnde så är vanliga formar väldigt veka. Jag använder alltid amerikanska muffinsformar som har starkade kant runt om. Förutom detta, lägger jag även formarna i muffinsplåt.
    I regel är de amerikanska recepten med olja istället för smör och mycket bakpulver mer puffiga och får svampliknande form. Prova dig fram! :)

  • Carina96 10 januari 2010

    Tack för tipset , men var hittar man amerikanska muffins formar? I vanliga affären ?:)

  • siggemums 10 januari 2010

    Skrivet av Carina96 den 10 jan 2010

    Tack för tipset , men var hittar man amerikanska muffins formar? I vanliga affären ?:)


    Ja, de finns i vanliga livsmedelsaffärer.

  • Sunie 14 januari 2010

    Jag brukar använda mig av ett bra grundrecept och tillsätta olika smaker.
    Receptet jag använder mig av finns här:
    http://sunie.zoomin.se/index/98429.html
    Och jag har inte fått platt muffins.
    Dock så använder jag muffinsplåt, men jag tycker att receptet är bra.
    vanlig muffinsformar går att använda perfekt i en muffinplåt men det är alltid roligt med
    motiv på formarna :D

  • Carina96 16 januari 2010

    hur ser en muffins plåt ut?
    var köper man sån?(H)

    Vet inte så mycket om muffins formar så jag pasar på att fråga :D

  • boz1965 16 januari 2010

    ÖoB har muffinsplåtar/-pannor till överkomligt pris. De finns både som små muffins och som stora, amerikanska muffins.

  • Memelie 28 februari 2010

    Jag läste att man skulle ställa den färdiga smeten i kylen 1-2 tim och låta mjölet svälla, så skulle muffinsarna bli toppigare..

  • fotsladd 11 mars 2010

    Skrivet av Memelie den 28 feb 2010

    Jag läste att man skulle ställa den färdiga smeten i kylen 1-2 tim och låta mjölet svälla, så skulle muffinsarna bli toppigare..


    Okej, men jag har alltid lärt mig att det är bråttom att få in smeten i ugnen när man gjort klart den. För annars så sjunker mjölet till botten?
    Eller ska man vispa upp lite sen igen innan man gräddar?


    OnT: Du tänker ävl på att du inte vispar i resten av ingredienserna som mjöl, bakpulver osv? Utan att du rör ner dem försiktigt så att du inte förstör fluffigheten.

  • Molgan 11 mars 2010

    Skrivet av Sunie den 14 jan 2010

    Jag brukar använda mig av ett bra grundrecept och tillsätta olika smaker.
    Receptet jag använder mig av finns här:
    http://sunie.zoomin.se/index/98429.html
    Och jag har inte fått platt muffins.
    Dock så använder jag muffinsplåt, men jag tycker att receptet är bra.
    vanlig muffinsformar går att använda perfekt i en muffinplåt men det är alltid roligt med
    motiv på formarna :D

    Kan man smaksätta muffins med vad som helst? Oftast blir det väl kanske bär? I alla fall här hemma. Någon som har tipps?

  • jimboz 11 mars 2010

    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54806604

    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=88634566

  • Vit_Choklad 14 mars 2010

    Jag gjorde jättefina toppiga muffins en gång men då glömde jag smälta smöret, jag vet inte om det var det som gjorde det.

  • vitchokladkaka 16 mars 2010

    Man får absolut inte(!!!!) röra för mycket smeten, sjävklart ska den gå ihop men man får inte röra för mycket efter det.

  • Carina96 18 mars 2010

    {embarrassed}okej, tack för alla fina tips

  • JohannaF 24 april 2010

    Prova detta recept:
    http://www.matklubben.se/recept/sockerkaksmuffins_83819.html

    De blir inte platta!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.