Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Muffins lossnade ur formarna

  • ciaocicci 5 augusti 2013

    Hej!

    Sist jag bakade muffins och de var nygräddade så lossnade formarna från dessa.. Det var inte särskilt roligt när jag hade offrat riktigt fina formar.

    Vad kan jag ha gjort för fel?

    Tacksam för svar!

  • Zelium 7 augusti 2013

    Fattar inte riktigt vad du menar? Ska bakverken inte lossna från formarna?
    Jag blir irriterad när dom INTE lossnar.

  • ciaocicci 7 augusti 2013

    Blev lite svårformulerat kanske. Men direkt efter gräddning så lossnade de från sina otroligt FINA cupcakesformar, de såg alltså halvöppna ut.. Som att något litet barn hade svårt att bestämma sig (har inga barn):)

    Vill ju att muffinsen ska sitta fast i formarna tills dess att de skall ätas upp.
    Tänkte om det kunde bero på fukt? För mycket bakpulver eller liknande?
    Har någon annan varit med om samma dilemma?

  • DoctorWho 7 augusti 2013

    Samma sak har hänt för mig. I mitt fall hade cupcakesformarnas veck blivit lite "utdragna" och formen satt löst. Såg ut som att jag hade plockat ur muffinsen ur formarna och lagt tillbaka dem i formarna. Det kan nog bero på fukt som du skrev. Formarna suger nog åt sig fukt och vecken blir större och lossnar från muffinsen.

  • Zelium 8 augusti 2013

    Skrivet av DoctorWho den 7 aug 2013

    Samma sak har hänt för mig. I mitt fall hade cupcakesformarnas veck blivit lite "utdragna" och formen satt löst. Såg ut som att jag hade plockat ur muffinsen ur formarna och lagt tillbaka dem i formarna. Det kan nog bero på fukt som du skrev. Formarna suger nog åt sig fukt och vecken blir större och lossnar från muffinsen.


    Ja, så kan det faktiskt vara.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.