Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

mycket plommon blir de

  • Tillberga 22 augusti 2008

    :'( vad gör ni med alla plommon??
    jag vill ju göra nått gott
    men vad?

    har i dag gjort plommonmuffins dom blev så goda
    tack cina52

    men jag har massor kvar och vill ju ta rätt på dom

  • Lindanemon 23 augusti 2008

    Jag vill också ha fler idéer till plommon! :)

  • SDMaya 23 augusti 2008

    Frys dem!(Y)
    Sen kan du ju alltid ta upp och baka och göra marmelad på dem... jag ska lägga in min mormors recept på plommon marmelad.(L)

  • SDMaya 23 augusti 2008

    Lyckas inte få in det :S men skam den som ger sig...försöker igen...

  • smultron75 23 augusti 2008

    Man kan lägga in plommon i madeira och sen ha det som eftterrätt med en klick grädde eller glass. Man kan också göra chutney av dem.
    ...fast jag har inga plommon...

  • SDMaya 23 augusti 2008

    Eftersom det fortfarande inte går att lägga in recept ...inte för mig i alla fall lägger jag det här så länge tills jag lyckas så du kan få det Tillberga :)
    Jag har mailat matklubben så får vi se vad som händer.

    Plommonmarmelad

    1½ kg plommon
    ½-2 dl vatten
    1 bit kanel
    12 dl socker
    2 tsk citronsyra
    1 dl skållad strimmad mandel

    Skölj plommonen, tina dom om de är frysta.
    Dela plommonen och ta ur kärnorna och lägg dem i ett litet knyte av bomullstyg eller gasväv. (dom ska kokas med plommonen)
    Ta 2 dl vatten om plommonen inte är väldigt mogna annars ta den mindre mängden (½dl)
    Koka plommonen med vattnet i ca 30 minuter, (även kanelen och knytet med kärnor) under lock. Ta av locket och koka kraftigt i 5 minuter.
    Tag grytan från värmen och ta upp kanel och kärnknytet, rör ner socker lite i taget.
    Koka upp och låt sen koka ca kraftigt i 15 minuter.
    Låt marmeladen stå en stund, skumma den och ta och blanda citronsyran med en matsked vatten och tillsätt den.
    Rör ner den strimlade mandeln.
    Ös upp på burkar, dom ska va rena och varma. Ös ända upp till kanten och sätt på lock direkt.
    Förvaras svalt.

  • SDMaya 23 augusti 2008

    [recept] 43224[/recept]
    Så nu är det inlagt här med :)(Y)

  • Limparion 19 september 2008

    Plommonpaj är väl ljuvligt! Halva plommon med bukiga sidan upp i ett pajskal, och sån där äggstanning över. Eller paj på 100 andra sätt.

  • ros 19 september 2008

    :)Hej här är några recept på vad man kan göra med plommon
    Plommonkaka à la Nettan
    Plommonpaj
    Plommonsylt med kanel
    Muffins med plommon
    Koka skalade och urkärnade plommon med lite socker och kanel, servera som snabb efterrätt till glass(Y)(Y)(Y)

  • Okänd 16 oktober 2008

    Plommon paj och sylt.

  • boz1965 16 oktober 2008

    Skrivet av Tillberga den 22 aug 2008

    :'( vad gör ni med alla plommon??
    jag vill ju göra nått gott
    men vad?

    har i dag gjort plommonmuffins dom blev så goda
    tack cina52

    men jag har massor kvar och vill ju ta rätt på dom


    Jag brukade göra vin på dem när jag bodde i Knutstorp och hade tre egna plommonträd. Godast blev vinet på "bonnaplommon" som de kallas på skånska, vet inte vad de heter egentligen, men de är de där små (i storlek med valnötter, kanske lite större) och blå plommonen som är så ljuvligt söta.

  • annelieberggren 16 oktober 2008

    Skrivet av Tillberga den 22 aug 2008

    :'( vad gör ni med alla plommon??
    jag vill ju göra nått gott
    men vad?

    har i dag gjort plommonmuffins dom blev så goda
    tack cina52

    men jag har massor kvar och vill ju ta rätt på dom



    Vilken lyckost som har plommon.. skulle vilja ha ett träd jag med, men vet inte om det trivs här uppe...:D

  • pedalen1965 16 oktober 2008

    Jag vill tipsa om en plommonmarmelad som är jättegod. Jag kokade med 2 st hela stjärnanis.Sen kan man äta marmeladen till lite goda ostar. MMMMMycket gott! (Y)
    Plommonmarmelad

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.