Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

När kan jag börja baket inför 50 års festen

  • Tiol 12 augusti 2009

    Hej Vänner!

    Nu är det fullt i min frys, men jag vill ändå vara ute i god att baka inför mitt 50 års kalas den 22 / 8, och då vill jag göra ett par långpannor med mjuka kakor, som kärleksmums, (snoddas), morotskaka, den typen.
    Men hur länge kan de förvaras i tättslutande burk i kylskåpet utan att blir torra och tråkiga, någon som vet?

    Tacksam för svar snarast!!!!

    mvh Tina javascript:%20;

  • Lennart_58 12 augusti 2009

    Det beror helt på vad du ska baka. :D Finskt surbröd exempelvis,:p då börjar du minst 5 generationer före. (Y) Ta inte illa upp nu :@ , jag är lite skojfrisk bara. Lennart.:D:D:D

  • mariaengstrom 12 augusti 2009

    Min erfarenhet är att man kan spara dem ganska länge. Nån månad borde vara helt ok! Småkakor håller ju också länge i frysen, sirapsbröd, bondkakor och liknande!

    Bra att du tänker på att förbereda, för på din dag ska du ju njuta inte slita i köket!
    Grattis i förskott, hoppas du får en underbar födelsedag!

  • Tiol 12 augusti 2009

    Menar du att det kan vara OK att baka nu inför den 22/8 och förvara långpannekakan ( i burkar förstås) i kylskåpet, kan det vara OK?

    Tack för Grattishälsningen, Kinna!
    mvh Tina

  • XYZ 15 augusti 2009

    Snoddas, Nougatrutor, Bärrutor, Brownies, Mazarinrutor funkar utmärkt att ha en vecka i kylen.
    Jag är däremot tveksam till Morotskakeglasyren, överblivna bitar brukar se trista ut dan efter.. Kakan kan ju vara färdig innan men vänta till samma dag med att bre på toppingen.

  • katrin59 15 augusti 2009

    Jag fyller själv 50 år i september så jag förstår din stress. Jag ska inte själv stå för maten , catering , men du kan baka och frysa in NU!! Det går utmärkt.Packa in det väl , bara. I min familj fyller både jag och maken 50 med sex dagars mellanrum!! Jag önskar dig en riktigt skön födelsedag. / Katrin

  • Tiol 18 augusti 2009

    Tack för era tips. Nu är det mesta helt färdig bakat. Festen närmar sig, på lördag är kalaset:o)
    Kram............TINA

  • LillaJa 18 augusti 2009

    Vad blir dina gäster bjudna på ?
    Grattis i förväg ...Hurra ! :D

  • hansdotter 18 augusti 2009

    Grattis i förskott!!!
    JAg önskar dig en härlig dag med många paket:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.