Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

När ska man bre på glasyren?

  • knyppeltanten 27 januari 2011

    Jag håller just på att baka en "Skärtorsdagskaka", dvs jag bakar den i dag och skär den i morgon, inget påsk med i receptet. Chokladkladdkaka i ugnspannan och en glasyr med grädde, sirap, socker och choklad.
    Så står det koka glasyren och bred på den. Men när? När kakan är varm eller när den har kallnat?
    Jag vet inte varför jag fastnade just på det, jag har ju gjort den förut men kommer inte ihåg hur jag gjort med glasyren? Totalt hjärnsläpp.
    Hur gör ni?

  • EricaGrahn 27 januari 2011

    Jag brer alltid på denna när kakan kallnat! Annars brukar hela smeten rinna ur, och sånt är knappast så kul! =)

  • knyppeltanten 27 januari 2011

    Tack, det ska jag skriva dit. Jag misslyckades totalt med kakan, fast jag gräddade den som det stod så var det bara deg i mitten och hårt efter kanterna. Samma smet (dubbelkollar alltid mängd och ingrediens och ugnsvärme). Så det var bara att slänga både kaka och glasyr, tappade totalt lusten att göra ny kaka till glasyren. Så här har aldrig kakan blivit förut. Suck.

  • Lunchdax 30 januari 2011

    Vad tråkigt! Ibland blir allt bara fel trots att man gjort exakt likadant som förut! Tårtorna lever sitt eget liv.. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.