Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nån som brukar göra egen Curd?

  • Lua 17 maj 2008

    Hej!!

    Jag brukar göra egen Lemon curd, nu funderar jag på Halloncurd!
    Nån som har recept o erfarenheter av detta?:D

  • The_mama97mia 17 maj 2008

    tyvärr, kan inte hjälpa dig, men kommer att följa tråden, låter spännande med hallon-curd....

  • lenajeanette 17 maj 2008

    Jag älskar lemon curd, har aldrig smakat halloncurd men det låter ju bara fantastiskt måste ju också bli lite söt-syrligt.
    kunde inte låta bli att googla lite hittade en engelsk sida, www.cdkitchen.com
    sök på fresh raspberry curd, sedan var det ju det här med cups...i recept.

  • Okänd 18 maj 2008

    har aldrig ätit det men det låter oerhört gott :)
    gissar att det inte är svårare att göra än lemon curd dock.
    Och i vilket fall som helst är det nog värt att försöka. Resultatet kan nog bara bli gott :P

  • Beccis 22 maj 2008

    Skulle någon vilja vara så snäll och berätta vad detta lemon curd är för en icke invigd? :'(

  • farmoringer 22 maj 2008

    En slags citronkräm om jag förstår rätt...

    Hemgjord lemon curd
    Buffé nr 6 2007, sid 17

    Ingredienser
    Portioner: 1 tårta

    2 citroner
    2 äggulor
    1 ägg
    2 dl socker
    vatten
    100 g smör

    Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Lättlagat


    Gör så här
    Tvätta citroner. Riv skalet fint och pressa ut juicen. Vispa äggulor, ägg och socker några minuter i en skål. Ställ skålen i vattenbad (kastrull med hett vatten) och tillsätt citronskal och -juice. Rör tills krämen tjocknat, ca 15 minuter. Skär smör i bitar. Klicka i dem under omrörning tills det smält. Låt svalna. Förvara i kylskåp.

  • lenajeanette 22 maj 2008

    Lemon Curd

  • Amika 22 maj 2008

    Mmmmmm..... Lemoncurd är så gott. Men den ska varahemgjord! Den man köper är inte hälften så god. :)
    Man kan göra ett sött pajskal och förgrädda det. Så kan man fylla det med lemoncurd, sen vispa 2 äggvitor och vända ner lite socker så det blir marängsmet. Så kan man breda det försiktigt över curden och sen ställa in det i ugnen som är 200 grader varm och grädda tills marängen får färg...Då har man en lemoncurd/marängpaj som är helt ljuvligt god. :)

  • anluk 23 maj 2008

    Lemon curd är superduper till Scones. Halloncurd har jag däremot inte hört talas om. Låter spännande.

  • farmoringer 29 maj 2009

    http://www.videojug.com/film/how-to-make-lemon-curd

    Här kommer en bra länk...(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.