Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

nån som har ett recept på hemgjord glass?

  • 31 juli 2001

    jag vill gärna ha ett recept på glass,så om någon har ett recept så kan ni väll skriva det åt mig?mvh verregirl

  • 2 augusti 2001

    En variant på snabbglass som jag brukar göra ser ut såhär: Kör ca 225 g frusna jordgubbar i en matberedare med kniven isatt. Tillsätt 1/2-1 dl florsocker, samt 1 dl grädde. Kör samman till en smidig massa och knäck till sist i ett ägg. Den här glassen blir en sorts mjukglass och bör ätas genast.

  • 3 augusti 2001

    Vispa upp vaniljvisp ganska hårt med elvisp. Ett paket brukar räcka till 2-3 personer om de inte är glassfreaks. Häll upp vispet i små runda glas och ställ i frysen. När den frusit halvstel, tryck i pinnar. Efter ca 4-6 timmar har du jättetrevliga glassar, nästan helt hemgjorda. Önskas chokladglass så smält blockchoklad på svag värme i vattenbad. Pensla sedan på de frusna glassarna eller doppa dem i chokladen. Vänd i riven kokos om det är en smak du gillar. Smaksättningen kan även blandas i den vispade vaniljvispen innan den fryses, t ex krossad dajm eller liknande.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.