Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Naturgodis

  • farmoringer 5 mars 2008

    Jag har börjat köpa hem sk naturgodis, ni vet torkade äpplen, yuoghurtmandlar och liknande saker. Men är det egentligen nyttigt. Jag försöker ju inbilla mig själv att det är bättre än vanligt smågodis.
    Är det någon som vet hur onyttigt det är, egentligen, med naturgodis?

  • tina62 5 mars 2008

    Pratade med dem på VV om Naturgodis då jag oxå inbillat mej att det var nyttigare!! Men snacka om förvåning när det är värre än vanligt ! godis.

  • farmoringer 5 mars 2008

    Va? Är det värre?? Hua mig då, så gott som det är. Lika bra att återgå till vanligt smågodis då....

  • 5 mars 2008

    Nej, jag tror nog att det är nyttigare än smågodis. Det borde vara det.

  • ikah 5 mars 2008

    Kanske de inte är så nyttiga men de är mera naturligt godis.
    Slipper alla E-nummer iallafall(Y)
    Vi har köpt hem nötter och torkade frukter ett tag nu och det har minskat massor på godishyllan för blir man godissugen tar man lite nötter eller frukt och man äter betydligt mindre av dem men funkar lika bra som smågodis:D

  • tina62 5 mars 2008

    I naturgodiset som är frukt finns redan socker - fruktos. Sedan tillsätts glykos - socker.
    Jag har skrivit lite av vad hon sa på VV.
    Naturgodis är ofta kaloribomber. Nötter innehåller en hel del fett och en del av godiset är dragerat och innehåller en hel del socker.
    Det ger inte mindre kalorier än annat godis.
    Välj det godis Du tycker bäst om och ät det i rimliga mängder .
    Du har verkligen låtit Dig ”luras”.

    Det är vad jag fått för info. sedan är det upp till var och en............

  • ikah 5 mars 2008

    http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1921
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/fragadietisten/article355929.ab

    Vilket väljer du helst?:)
    Naturgodis eller vanligt godis

  • Ketronya 6 mars 2008

    Skrivet av farmoringer den 5 mar 2008

    Jag har börjat köpa hem sk naturgodis, ni vet torkade äpplen, yuoghurtmandlar och liknande saker. Men är det egentligen nyttigt. Jag försöker ju inbilla mig själv att det är bättre än vanligt smågodis.
    Är det någon som vet hur onyttigt det är, egentligen, med naturgodis?


    Visst är det mycket kalorier, men det är också bra kalorier och nyttiga fetter, det finns inget som helst nyttigt i vanligt smågodis och "vanligt" godis föder också ett större sockerbehov än vad naturgodis gör.

    Man kan sammanfatta det så här: om man anser att nyttigt är samma sak om kalorifattigt då är smågodis bättre. Men om man anser att nyttigt är det som är bra för ens kropp och hälsa så är naturgodis bättre.

    Sen är jag dessutom själv så att jag äter mindre mängd naturgodis än när jag äter vanligt godis, eftersom naturgodis mättar på ett annat sätt, därför blir det i slutändan ändå bättre, för min del :)

  • The_mama97mia 6 mars 2008

    Jag är själv ingen större godisråtta, och min dotter har på eget bevåg ålagt sig godisförbud i ett år så hon äter nötter istället. Cashewnötter är hennes favvo. Med nötter o frukt tycker man ju att det borde vara bra men även där har mängden betydelse..... (O som man säger i Amerikat - You are what You eat - avoid fruits and nuts.... haha)

    Jag kan tänka mig att en anledning till att naturgodis skulle vara mindre bra än vad vi vill tro är en fråga om hur "aggressiva" sockerarterna är mot tänderna.
    Tänker på att tandläkare ofta varnar för honung i te - då det är ett "råare" socker som angriper emaljen hårdare.

  • monac 6 mars 2008

    en genomsnitts påse med lösvikts godis väger 350 gr. detta motsavarar 1 500 kcal./drygt halva dags behovet för en aktiv vuxen!!!!!... läste det nånstans.:'(

    gör en egenblandning av olika nötter/fröer &pumpakärnor,torkad frukt/tranbär & olika nötter!
    så får du ned kg-priset väsentligt.
    Håller med dig om att den där hyllan är förädisk i affären, i synnerhet om man handlar & är hungrig!
    :o

  • The_mama97mia 6 mars 2008

    På tal om egen blandning så brukar jag köpa olika sorters nötter - valnötter, jordnötter, cashew, pistage, ibland finns det lite roliga Mexiblandningar... Så blandar jag själv o ställer fram som snacks, det är mkt uppskattat... Solrosfrö är gott med, behöver inte vara saltade.

  • Hunnebo 6 mars 2008

    Jag tror allt att det är nyttigare än vanligt godis!(Y)
    (I normal mängd vill säga:))

  • mandiz 11 mars 2008

    det måste ju vara nyttigare än vanligt små godis! gott e de iallfall :D

  • Nineve 14 mars 2008

    Ja, det är synd att det visat sig vara "onyttigare" än vanligt godis. Men det beror ju på hur man ser det. Det är ju bättre fetter i nötter och så är det till skillnad ifrån lösgodiset oftast gelatinfritt, vilket känns fräsht. Jag brukar köpa massa olika sorters naturella nötter och torrrosta dem i ugnen som snacks. Det är supergott, och nyttigt! :D

  • monac 14 mars 2008

    men all glukossirap de är indränkt i då....?:'(

  • Nineve 15 mars 2008

    Skrivet av monacamilla den 14 mar 2008

    men all glukossirap de är indränkt i då....?:'(

    Mm, det förståss. Men då och då är det nog inte värre än vanligt godis. Annars kan man köpa hem lite färsk frukt (om man har gott om tid) och mörk choklad och göra fondue. Det gör jag då och då. Faktum är att jag till ock med tycker att det godare med färsk frukt än torkad. Om man inte har gott om tid så tar man sig tid för att det är så himmla gott!:p Det går att göra i förväg och låta fchokladen stelna på fruktbitarna också om man vill, men det är godast nygjort tycker jag. Typiskt Ninliqueurlördagsgodis!

  • enAnnan 15 mars 2008

    Precis som Ketronya skriver beror det på om man anser

    kalorifattigt = nyttigt
    eller
    mer naturligt = nyttigt

    själv tycker jag att råa nötter (osaltade) är nyttiga och inget utav det ovanstående är nyttigt,
    men det händer att jag äter det ändå...
    Även om jag mycket oftare äter just nötter, visst är de feta, nyttigt fett
    ;)
    och inga mysko tillsatser...

  • saarrraa 24 januari 2009

    Luuugna er nu , det är absolut inte värre än vanligt godis , äter du vanligt godis får du ingen näring alls ,
    men aturgodis får du i dej , näring , nyttiga fetter , så de är bättre så sätt:)

  • saarrraa 24 januari 2009

    Luuugna er nu , det är absolut inte värre än vanligt godis , äter du vanligt godis får du ingen näring alls ,
    men aturgodis får du i dej , näring , nyttiga fetter , så de är bättre så sätt:)

  • djin 26 januari 2009

    naturgodis kan vara nyttigt i bra mängder och sen är det ju det med att inget är nyttigt i dag det mesta har socker i sej. så om man bara ska äta godis ska man ju oxså motionera. så om man nu ska snacka om nyttigt så ska man ju räkna efter vad man stoppa i sej tex pasta potatis och ris ska man ju häller inte äta . grädde . men sen har vi ju alla lättprudukter det är ju inte häller nyttigt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.