Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nektariner

  • Barnfamilj 1 juli 2008

    Vad gör man med nektariner? Visst är de goda naturella, men det blir tråkigt i längden. Vad brukar ni göra?

  • Mozarella 1 juli 2008

    Vi brukar tärna ner nektariner i pastasalladen, gärna med grillad kyckling till. Jättegott och fräscht! (Y)
    Det smakar även gott med lite nektarin i smoothies tillsammans med jordgubbar och hallon.
    Jag har gjort en efterrättspaj med persikor ur "Annas pajer", man skulle kanske kunna byta ut persikorna mot nektariner? Ska försöka hinna lägga in det receptet senare idag.

    Mvh Mozarella

  • frucaos 1 juli 2008

    Jag hör till dem som inte kan få nog av dem naturella - så jag gör absolut ingenting. (L)
    Kan naturligtvis tänka mig att prova om det dyker upp några spännande recept.
    Tror förresten att jag har sett ett med choklad -- hittar jag det så ska jag publicera det!

  • Wombat04 1 juli 2008

    Rosa persikosoppa

    Den här efterrättssoppan är otroligt god och persikorna kan utmärkt väl bytas ut mot nektariner.

  • sme 1 juli 2008

    Nektarinsallad

    Testa, så gott (Y)

  • Okänd 1 juli 2008

    Lime marinerade Nektarien och Jordgubbar ploppar upp i min hjärna. Tror att jag har hört det nånstans (eller så är min hjärna (tillfälligt) vääldigt bra på att tänka :p).
    Skulle tro att det är gott att servera kylskåpskalla tillsammans med en klick lättvispad grädde efter en (stor och) god grillmiddag... (Y)

    men gissar bara som sagt.
    :p

  • Okänd 1 juli 2008

    ... eller stek upp det i smör och farisocker/råsocker/muscvadosocker (vad man tycker är godast). Det har jag gjort med päron och gissar att det kan vara ganska gott med nektariner också...

    Alltså; ta en klick smör, och ganska mycket socker och smält samman det i en stekpanna. Skär nektarierna i tunna båtar. Vänd ner dom i smöret och sockret. Ha inte i dem för länge... då blir de mosiga, men tillräckligt länge för att de ska bli varma.
    Servera med vaniljglass... sliskigt och gott^^


    kolla här annars... http://www.dinnerbase.com/search.htm?query=nektariner
    där fanns det massa recept! (Y)

  • Roggan 1 juli 2008

    Halvera nektariner (eller persikor/plommon) och grilla tillsammans med köttbitarna på grillen. Krydda efter behag och ringla över lite olja före du lägger dem på glöden. Obs! Det är bra om de är lite fasta och och inte för mogna.
    Det är jättesmarrigt!!!(Y)

  • The_mama97mia 1 juli 2008

    mmm... förutom det ovan föreslagna gör jag en havresmulpaj med nektariner och annan frukt, efter vad som finns hemma. Vanlig havresmulpajdeg. Inget eget recept, finns säkert tio likadana här på matklubben, men det är gott o knaprigt o smaskens på sommaren med lite vaniljvisp eller glass till.

  • Barnfamilj 1 juli 2008

    Ojsan vad det fanns mycket! :D Jag tackar så mycket för alla förslag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.