Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nötallergiker

  • Queenie 24 januari 2008

    Min styvdotter är nötallergiker. Tyvärr i många recept så innerhåller det alltid nån form av nötter (bakrecept). Nån som har bra tips mot vad man kan ersätta nötterna med, för mandelmassa etc innehåller väl också nötter? Tacksam för tips

  • anluk 24 januari 2008

    Min man är nötallergiker. Jag brukar helt enkelt utesluta nötterna i recepten. Vet inte om det går att ersätta med något annat för ibland blir ju smaken kanske inte som det var tänkt från början när man utesluter nötter.

  • MammaModesty 24 januari 2008

    Skrivet av Queenie den 24 jan 2008

    Min styvdotter är nötallergiker. Tyvärr i många recept så innerhåller det alltid nån form av nötter (bakrecept). Nån som har bra tips mot vad man kan ersätta nötterna med, för mandelmassa etc innehåller väl också nötter? Tacksam för tips


    jag vet inte om mandelmassa innehåller nöter men min svärmor tål inte heller nötter men vanlig mandel går bra.. du tror inte du kan byta nötter mot mandel? eller tål din styvdotter inte det heller?

  • SaraW 24 januari 2008

    Jag har varit nötallergiker i många år och även mandelallergiker. Har oftast uteslutit nötterna helt ur recepten eller ersatt med solrosfrön i de fall man behöver själva konsistensen. I maträtter som innehåller jordnötter, använder jag rostade sojabönor. Smakar mycket likt jordnötter, men jag vet inte om det fungerar att baka med dem. Många nötallergiker tål ju som sagt mandel, men är du minsta osäker tycker jag snarare att du ska skippa nötter och mandel helt.

  • Queenie 24 januari 2008

    Hon är dessutom asmatiker, så nötter eller mandel kan utlösa ett astmaanfall. Men det är lite jobbigt när det är så många bakrecept som innehåller just nötter. Ibland bakar jag med nötter och fryser in, men då märker jag de påsarna

  • monac 24 januari 2008

    pumpakärnor kan du använda,...! finns i hälokost hyllan. använd.imatbröd ,kakor ,musli t.ex.
    Kan nöt-allergiker äta solrosfrön? nån som vet? skulle oxå vilja ha tips på bra sida där man kan "informera sig om allergier" i första hand nöt,baljväxter,soya,ägg & stenfrukter.:)

  • Queenie 24 januari 2008

    Vet att hon inte tål sesamfrön som det finns på alla hamburgerbröd

  • monac 24 januari 2008

    Skrivet av SaraW den 24 jan 2008

    Jag har varit nötallergiker i många år och även mandelallergiker. Har oftast uteslutit nötterna helt ur recepten eller ersatt med solrosfrön i de fall man behöver själva konsistensen. I maträtter som innehåller jordnötter, använder jag rostade sojabönor. Smakar mycket likt jordnötter, men jag vet inte om det fungerar att baka med dem. Många nötallergiker tål ju som sagt mandel, men är du minsta osäker tycker jag snarare att du ska skippa nötter och mandel helt.

    Rostade soya bönor,hur gör du dem? eller finns de färdiga?/Monacamilla undrar!

  • 24 januari 2008

    Skrivet av Queenie den 24 jan 2008

    Min styvdotter är nötallergiker. Tyvärr i många recept så innerhåller det alltid nån form av nötter (bakrecept). Nån som har bra tips mot vad man kan ersätta nötterna med, för mandelmassa etc innehåller väl också nötter? Tacksam för tips


    Hasselnötsallergi är en vanlig allergi, och de flesta har kvar den även i vuxen ålder. Är man allergisk mot hasselnötter är man oftast även allergisk mot andra nötsorter som ex. cashewnötter och valnötter eftersom någon/ några av deras proteiner liknar varandra. Många björkpollenallergiker korsreagerar på hasselnötter.
    Mandel är en stenfrukt och är släkt med aprikoser (ofta förekommer aprikoskärnor i bakverk), körsbär, plommon och persikor, och som mandelallergiker kan man korsreagera mot dessa. Jordnöt, kokosnöt, muskotnöt och sheanöt tillhör inte nötsläktet. Man kan även vara överkänslig/allergisk mot desssa men då handlar det inte om nötallergi. Om man är allergisk mot nötter bör man vara försiktig med mandel då många även reagerar på dessa. Ta reda på hur det förhåller sig innan du byter ut nötter mot mandel. Men annars är det helt OK att ta mandel istället. Man kan även prova t ex solroskärnor.

    Livsmedel som ofta eller alltid innehåller nötter:
    Bakverk, Bröd, Choklad, Frukostflingor, Glass, Godis, Kaffebröd, Kakor, Konfektyr, Mandelmassa, Marsipan, Müsli, Nougat, Pesto, Oljor som är tillverkade av nötter ex. valnöts- och mandelolja, kan innehålla spår av proteiner.

    prova denna sida: http://allergisidan.com/Recept/(Y)
    där är recept som är fria från bla. nötter, mjölk, soja, ägg, mandel o jordnötter
    även denna sida: www.allergimat.com(Y)

    testa bra böcker som:
    http://www.bokus.com/b/9789127354906.html?pt=search_result(Y)
    http://www.bokus.com/b/9789100577025.html?pt=search_result

  • amaria 24 januari 2008

    Är nötallergiker och tål inte nötter, kokos, mandel, solrosfrön... Nötallergi är också ofta kopplat till björkpollenallergi, äpple, päron mm. De sistnämnda får jag problem med på vår och sommar.

    Jordnötter går dock bra, det är ju ingen nöt utan baljväxt. Så det kan man kanske ersätta med? Men hon kan ju vara allergisk mot det med.

    Själv undviker jag nästan alla bakrecept med nötter i. Finns ju massor man kan baka utan nötter!!!
    Ibland ersätter jag med havregryn, eller oftast skippar jag nötterna helt. Har ju varit nötallergiker så länge jag minns så smaken är ju inget jag går miste om! Förstår inte varför man måste envisas med att ha t ex hackade hasselnötter eller mandel i bullarna och dyl (N) ... Blev alltid så besviken när jag var liten när kakor eller bullar innehöll nötter så jag inte kunde äta det som bjöds... så det är viktigt att tänka på det när det gäller barn. Fick alltid trösta mig med en skorpa eller mariekex....

  • Jessika 24 januari 2008

    Här är en länkt till Livsmedelsverket där dom skriver om allergier bla nöt- och frö. http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14342&epslanguage=SV

  • 24 januari 2008

    Du undrade om mandelmassa?
    Mandelmassa innehåller som regel 50 % mandel, marsipan 25 % mandel.
    Vi har nöt-, stenfrukts- och "röda bär"allergiker i släkten, och jag utesluter bara nötterna när det ska vara till fler än just oss själva. Har aldrig märkt någon skillnad på konsistens.
    Stenfrukter verkar funka för de flesta bara de är tillredda, upphettade eller frusta så proteinet man reagerar mot har dött.

    Någon ersatte jordnötter med soyabönor? Låter väldigt riskabelt tycker jag? Dom är ju både baljväxter, och jordnöts- och soyaallergier brukar ju vara mycket allvarliga?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.