Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nötstek i ugn eller gryta?

  • Roskerstin 3 januari 2012

    Är osäker vilket som blir bäst resultat, längesen jag gjorde en hel stek. Tacksam för synpunkter!

  • Mellanbellan 3 januari 2012

    Jag vet inte, jag har alltid gjort den i gryta på spisen. Har däremot sett ett recept i lergryta som jag ska prova nästa gång. Moster Binnis stek Fransyska, helstekt, i romersk lergryta

  • gimmiahug 4 januari 2012

    Jag föredrar ugn men det hela är ju en smaksak! Kör min på 175 i 20 minuter per halvkilo, plus 20 minuter i slutändan och det brukar bli perfekt halvrosa.... däremot tycker jag att jag har märkt på senare att vanlig nötstek som man köper är mindre mör än vad den varit förr? Osäker på om det kan vara för att vi inte drar oss för att importera eller för att vårt eget kött numera är manipulerat?

  • jas65 4 januari 2012

    Saftig borde den bli i Lergryta i ugn med tomater, morötter, vitlök samt örtkryddor. Stek den runt om först för att ge kött ytan en fin stekyta. Låt den erhålla en temperatur av 59-60 grader så får du en rosa fin stek.

    Pröva även att ugns steka vid en lägre temperatur så slipper du efter stekningen i köttet som sker vid stekning i ugn vid 175 grader, då köttet eftersteks i mer 5 grader om inte kött steken kyls tillräckligt snabbt..

    Vid en lägre temperatur så slipper man även att ösa köttet men se bara till att att inte vätskan dunstar i ugnen.

    Tips kan vara att låta köttet efter stekningen vila i smör papper istället för aluminiumfolie för att slippa efter stekning då köttstycket blir torrt och trådigt.

    En god och enkel grytstek du lagar med benfritt nötkött som innanlår, högrev eller entrecote. Den goda smaken på klassisk svensk slottstek kommer av ansjovis (men säg det inte till någon för många tycker det låter konstigt). Laga en god sås på stekskyn med grädde. Servera slottssteken ex. som söndagsmiddag eller söndagsstek skuren i skivor med gräddsås, kokta grönsaker som brysselkål, haricots verts, primörer som morötter, blomkål, broccoli osv, samt kokt potatis. Inlagd gurka och gelé är också gott till hemlagad grytstek.
    Har du torkad svamp som ex. trattkantareller kan du ha i några sådana smulade i såsen när du kokar ihop den på slutet. Även ansjovisspadet kan du ha i och smaka av såsen med (ger sälta). Lite ljus soja kan också piffa till såsen samt söt gelé.
    Slottstek blir också gott med viltkött och viltstek som älg, vildsvin eller rådjur.

    Låt köttet vila i ca 20 minuter innan tranchering.

    Mvh

    Höfta på med ugns stekning eller i stekgrytan och använd en lägre temperatur vid ugns stekning.

  • Roskerstin 4 januari 2012

    Tack snälla för tipsen, har ingen lergryta så det blir nog ugn men med låg temperatur. M V H Kerstin

  • Lenkan 4 januari 2012

    Jag brukar göra i ugn i 125 grader, blir jättesaftigt och gott

  • martina63 4 januari 2012

    Det beror på vilken typ av nötkött som används tycker jag. Finare bitar kan absolut bli fina i ugnen, men är man osäker på kvaliteten, blir det stek i gjutjärnsgrytan med stektermometer i.
    Då får man ju även den fina buljongen eller spadet som bildas, perfekt att ha som bas till stek-såsen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.